Ações do professor para promover discussões matemáticas produtivas em um contexto de modelagem e criptografia<br>Teacher’s actions to promote productive mathematical discussions in a context of modeling and cryptography

Autores

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i1p185-213

Palavras-chave:

Modelagem, Criptografia, Função, Desenvolvimento de Ensino.

Resumo

Considera-se a importância do desenho de uma sequência didática e o papel do professor como unidade para a construção do conhecimento de forma colaborativa. O objetivo é analisar e documentar as ações do professor para incentivar os alunos a construir, desenvolver e testar seus modelos matemáticos em atividades que envolvem proteção de informações. Essas atividades foram implementadas em um grupo de ensino médio, as produções foram analisadas e o processo seguido pelos alunos e as ações do professor foram descritas para promover a construção e refinamento da noção de conceito de função. Nas atividades, a criptografia foi considerada como um contexto propício para motivar os alunos e extrair significado a partir do conceito de função, bem como para o uso e articulação de suas diferentes representações.

We consider the existence of a relevant connection between the didactic sequence design and the teacher’s role on knowledge construction (in a collaborative way) with the students. The research objective was to analyze and document how teacher’s actions encourage students for building, developing, and testing mathematical models. The proposed activities involved ciphering and deciphering information that were implemented in a middle school group. Students’ productions and the processes they followed were analyzed. Also, we described the teacher’s actions to promote the construction and refinement of the function concept notion.  In these activities, the cryptography was considered as a propitious context for student’s motivation that helps making sense of function concept, as well as, promoting articulation of its different representations.

Metrics

Carregando Métricas ...

Biografia do Autor

Angelina Alvarado Monroy, Universidad Juárez del Estado de Durango

Doctora en Matemática Educativa por la Universidad de Salamanca, España. Profesora e investigadora de tiempo completo de la Facultad de Ciencias Exactas de la Universidad Juárez del Estado de Durango, México.

María del Carmen Olvera Martínez, Universidad Juárez del Estado de Durango

Doctora en Ciencias (Matemática Educativa) por el Cinvestav-IPN en México. Profesora Investigadora de Tiempo Completo en la Universidad Juárez del Estado de Durango, Facultad de Ciencias Exactas

Referências

ALVARADO, A.; OLVERA, M.C. (2017). La Criptografía como Contexto para Introducir el Estudio del Concepto de Función en Educación Secundaria. En C. Cristóbal-Escalante, C. Olvera-Martínez y V. Vargas-Alejo (Drs.) Acta Tomo II Tópicos Selectos de Educación en CITeM. Educación para la Interdisciplinariedad. (pp. 19-43). Durango, México: ECORFAN.

CAMARENA, P. Didáctica de la matemática en contexto. Educaçao Matemática Pesquisa. 19 (2), 01-26. 2017. DOI: 10.23925/1983-3156.2017v19i2p1-26

CORTÉS, A.; DÍAZ, S.; TORRES, J.; TAPIA, H.; BASURTO, R. Elementos de criptografía clásica. Serie Matemática Aplicada y su Enseñanza. México: SMM-CIMAT. 2005.

DOERR, H. Designing Sequences of Model Development Tasks. En C. Hirsch y A. Roth, (Eds.), Annual perspectives in Mathematics Education 2016: Mathematical Modeling and Modeling Mathematics (p. 197-206). Reston, VA: NCTM. 2016

DOERR, H.; ÄRLEBÄCK, J. Fostering Students' Independence in Modelling Activities. En K. Krainer. y N. Vondrova (Eds.), Proceedings of the Ninth Congress of European Research in Mathematics (pp. 855-861). Praga: CERME. 2015.

LAMPERT, M. Learning Teaching in, from, and for Practice: What Do We Mean? Journal of Teacher Education, 61 (1-2), 21-34. 2010. DOI: 10.1177/0022487109347321

LESH, R.; DOERR, H. (Eds.) Beyond constructivism: A models and modelling perspective on teaching, learning, and problem solving in mathematics education. Mahwah, NJ: LEA. 2003.

LESH, R.; HOOVER, M.; HOLE, B.; KELLY, A.; POST, T. Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. En A. Kelly y R. Lesh (Eds.), Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education (p. 591-646). Mahwah, NJ: LEA. 2000. DOI: 10.4324/9781410602725.ch21

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA (SEP). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Plan y programas de estudio de la educación básica: Matemáticas. México: SEP. 2018.

SIERPINSKA, A. Theoretical perspectives for development of the function concept. En G. Harel y E. Dubinsky (Eds.), The concept of function: Aspects of Epistemology and Pedagogy (p. 23-58). Washington: The MAA. 1992.

SCHORR, R.; LESH, R. A modelling approach for providing teachers development. En R. Lesh y H. Doerr (Eds.), Beyond constructivism: A models and modelling perspective on teaching, learning, and problem solving in mathematics education (141-158). Mahwah, NJ: LEA. 2003.

SMITH M.; STEIN, M. Five Practices for Orchestrating Productive Mathematical Discussion. Reston VA: NCTM. 2018.

SOHMER, R.; MICHAELS, S.; O'CONNOR, M. C.; RESNICK, L. Guided construction of knowledge in the classroom: the troika of talk, tasks and tools. En B. Schwartz, T. Dreyfus y R. Hershkowitz (Eds.) Transformation of knowledge through classroom interaction (p. 105-129). New York: Routledge. 2009

WHITE, T. Encrypted objects and decryption processes: Problem-solving with functions in a learning environment based on cryptography. Educational Studies in Mathematics, 72, 17-3. 2009. DOI:10.1007/s10649-008-9180

Downloads

Publicado

2020-01-31

Edição

Seção

Artigos