Burnout syndrome in studennts of accounting courses of a public university

Authors

  • Ricardo Santana de Almeida UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Katyane Aline Cantu Moreno UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Silvana Anita Walter UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Sidnei Celerino da Silva UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.62.60643

Keywords:

Burnout Syndrome , Sociodemographic Variables, Academics of Accounting Sciences, Graduation, Variables of Academic Experience

Abstract

This study aims to analyze the relationship and differences between the subdimensions of the Burnout syndrome (exhaustion, cynicism and personal fulfillment) with sociodemographic variables (gender, age, income and financial problem) and variables of academic experience (campus, period enrolled, in the CBT phase) in students of two undergraduate courses in Accounting. The research was conducted with the academics of the Accounting Sciences course in a multicampus university in the south of the country. Correlation analyses and mean difference test (Kruskal-Wallis mean ranks) were used to verify, respectively, possible relationships and mean differences between Burnout and its subdimensions. As main results, it was found that two variables correlated with Burnout: income and CBT. Investigating this relationship by subdimensions of Burnout, we have that CBT and financial problems are related to the subdimension "exhaustion"; period enrolled with "cynicism"; campuses and enrollment related to "personal fulfillment." When ascertaining the location of the differences, the following stand out: in "exhaustion": gender, financial problems and CBT. "Cynicism": Differences increase as the course progresses and decrease "personal fulfillment," varying by campus. The findings allowed the identification of relationships and differences, in addition to indicating future investigations on factors generating the syndrome in the delimited courses.

Author Biographies

Ricardo Santana de Almeida, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestrando em Contabilidade pela Unioeste-Cascavel

Katyane Aline Cantu Moreno, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda em Contabilidade pela Unioeste-Cascavel

Silvana Anita Walter, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Administração

Sidnei Celerino da Silva, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Controladoria e Contabilidade

References

Almeida, L. S., Soares, A. P. C., & Ferreira, J. A. (2002). Questionário de vivencias acadêmicas (QVA-r): Avaliações do ajustamento dos estudantes universitários. Avaliação Psicológica, 1(2), p. 81-93.

Almeida, L. S., & Soares, A. P. (2004). Os estudantes universitários: Sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial. In E. Mercuri, & S. A. J. Polydoro (Orgs.), Estudante universitário: Características e experiências de formação (pp. 15-40). Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária.

Andrade, M. D., & Osmar, D. (2017). Estatística Geral e Aplicada. São Paulo: Atlas.

Azila-Gbettor, E. M., Atatsi, E. A., Danku, L. S., & Soglo, N. Y. (2015). Stress and academic achievement: empirical evidence of business students in a Ghanaian polytechnic. International Journal of Research in Business and Management, 2(4), 78-98.

Benevides-Pereira, A. M. (2002). Burnout: quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Cabral Júnior, J. B., & Lucena, R. L. (2020). Analysis of Precipitation Using Mann-Kendall and Kruskal-Wallis Non-Parametric Tests. Mercator, 19(1), 1-14.

Carlotto, M. S., Nakamura, A. P., & Câmara, S. G. (2006). Síndrome de Burnout em Estudantes Universitários da área de saúde. Psico, 37(1), 57-62.

Cushway, D. (1992). Stress in clinical psychology trainees. British Journal of Clinical Psychology, 37, 337-341.

Castro, F. G., & Zanelli, J. C. (2007). Síndrome de burnout e projeto de ser. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 10(2), 17-33.

Dutra, V. O. (2002). Sociedade Brasileira de Educação em Enfermagem. Nursing-Revista Técnica de Enfermagem, 5(50), 16-17.

Fogaça, M. de C., Hamasaki, E. I. de. M., Barbieri, C. A. P., Borsetti, J., Martins, R. Z., Silva, I. G., & Ribeiro, L. P. (2012). Burnout em estudantes de psicologia: diferenças entre alunos iniciantes e concluintes. Aletheia, 38(39), 124-131.

França, H. H. (1987). A Síndrome de"Burnout". RBM rev. bras. med, 44(8), 197-9.

Freitas, H., Oliveira, M., Saccol, A. Z., & Moscarola, J. (2000). O método de pesquisa survey. RAUSP Management Journal, 35(3), 105-112.

Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of social issues, 30(1), 159-165.

Gil-Monte, P. (2003). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout) em professionals de enfremaria. Revista Eletrônica Interação Psy, 1(1), 19-33.

Jardim, S. R., Silva Filho, J. F., & Ramos, A. (2004). O diagnóstico de burnout na atenção em saúde mental dos trabalhadores. In Araújo, A., Alberto, M. F., Neves, M. Y., Athayde, M. (orgs.), Cenários do trabalho: subjetividade, movimento e enigma (pp.73-87). Rio de Janeiro: DP&A.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2017). Metodologia Científica (7a ed.). São Paulo: Atlas.

Lee, R. T., & Ashforth, B. E. (1996). A meta-analytic examination of the correlates of the three dimensions of job burnout. Journal of Applied Psychology, 81(2), 123-133.

Lira, S. A. (2004). Análise de correlação: Abordagem Teórica e de construção dos coeficientes com aplicações (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Paraná -UFPR, Curitiba, Paraná, Brasil.

Maia, D. A. C., Maciel, R. H. M. O., Vasconcelos, J. A., Vasconcelos, L. A., & Filho, J. O. V. (2012). Síndrome de Burnout em estudantes de medicina: relação com a prática de atividade física. Cadernos ESP, Ceará, 6(2), 50-59.

Maroco, J., & Tecedeiro, M. (2009). Inventario de burnout de maslach para estudantes portugueses. Psicologia, Saúde & Doenças, 10(2), 227-235.

Mascarenhas, S. A. (2012). Metodologia científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Maslach, C. (1978). The client role in staff burnout. Journal of Social Issues, 34(4), 111-124.

Maslach, C., Jackson, S. E., Leiter, M. P., Schaufeli, W. B., & Schwab, R. L. (1986). Maslach burnout inventory (vol. 21, pp. 3463-3464). Palo Alto, CA: Consulting psychologists press.

Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior. 2(2), 99-113. doi: 10.1002/job.4030020205

Maslach, C., Shaufeli, W. B. & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Anual Review of Psychology, 52, 397-422.

Montanha Filho, J. P., Soares, J. M. M. V., de Souza Neto, M. O., Quirino, M. C. O., & de Souza, A. N. M. (2020). Endividamento e Desempenho Acadêmico sob a perspectiva dos Discentes de Contabilidade/Debt and Academic Performance under Accounting Student's perspective. Revista De Psicologia, 14(49), 394-411.

Moreira, E. B. da S. (2015). Estresse e Burnout: Um estudo com gestores de escolas estaduais de Belo Horizonte (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Oliveira, C. T. de., Santos, A. S. dos., & Dias, A. C. G. (2016). Percepções de estudantes universitários sobre a realização de atividades extracurriculares na graduação. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(4), 864-876.

Peleias, I. R., Guimarães, E. R., Chan, B. L., & Carlotto, M. S. (2017). A Síndrome de Burnout em estudantes de ciências contábeis de IES Privadas: pesquisa na cidade de São Paulo. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, 11(1), 30-51.

Pena, L., & Reis, D. (1997). Student stress and quality of education. Revista de Administração de empresas, 37(4), 16-27.

Pereira, A. M. T. B. (Org.), (2002). Burnout: Quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do psicólogo.

Priebe, A. C., Pasquali, K. da S., da Silva, S. C., & Favero, E. (2017). Síndrome De Burnout: É Uma Realidade Nos Programas De Pós-Graduação Stricto Sensu Em Contabilidade No Brasil? In XI Congresso Anpcont, 11, Belo Horizonte, MG, Brasil. Recuperado de http://congressos.anpcont.org.br/xi/anais/files/2017-05/epc1079.pdf.

Raupp, F. M., & Beuren, I. M. (2006). Metodologia da Pesquisa Aplicável às Ciências. In I. M. Beuren (Org.), Como elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática (3ª ed., p. 76-97). São Paulo: Atlas.

Rodrigues, M. S., Lima, F. R. F., & Soares, M. C. P. (2003). O estudante de enfermagem e sua auto-imagem relacionada à profissão. Nursing-Revista Técnica de Enfermagem, 57(6), 24-29.

Seligmann-Silva, E. (1996). Psicopatologia do Trabalho. In R. Mendes (Org.), Patologias do trabalho (pp. 289-310). São Paulo: Ateneu.

Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481.

Silva, A. H., & Vieira, K. M. (2015). Síndrome de burnout em estudantes de pós-graduação: análise da influência da autoestima e relação orientador-orientando. Revista Pretexto, 16(1), 52-68.

Silva, L. V., & Honório, L. C. (2011). Síndrome de Burnout: Questões contemporâneas no cotidiano de professores que lecionam em escolas públicas de periferia. III Encontro de Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho, João Pessoa, PB, Brasil. Recuperado de http://www.anpad.org.br/admin/pdf/2011_ENGPR274.pdf.

Souza, R. S., Trigueiro, R. P. C., Almeida, T. N. V., & de Oliveira, J. A. (2010). Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 4(3), 12-21.

Tamayo, M. R. (2008). Burnout: Implicações das fontes organizacionais de desajuste indivíduo-trabalho em profissionais de enfermagem. Psicologia: Reflexão e Critica, 22(3), 474-482.

Telles, S. H., & Pimenta, A. M. C. (2009). Síndrome de Burnout em agentes comunitários de saúde e estratégias de enfrentamento. Saúde Soc. São Paulo, 18(3), 467-478.

Trigo, T. R., Teng, C. T., & Hallak, J. E. C. (2007). Síndrome de burnout ou estafa profissional e os transtornos psiquiátricos. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 34(5), 223-233.

Vitaliano, P. P., Russo, J., Carr, J. E., & Heerwagen, J. H. (1984). Medical School Pressures and Their Relationship to Anxiety. The Journal of Nervous and Mental Disease, 172(12), 730–736.

Walter, S. A. & Bach, T. M. (2014). Prioridades de Melhoria nas Dimensões de Qualidade no Ensino em um Curso de Graduação em Administração. TAC, Rio de Janeiro, 4 (1) 27-45.

Published

2023-10-01

How to Cite

Almeida, R. S. de ., Moreno, K. A. C. ., Walter, S. A., & Silva, S. C. da. (2023). Burnout syndrome in studennts of accounting courses of a public university. CAFI, 6(2), 221–247. https://doi.org/10.23925/cafi.62.60643