Analysis of the difficulties of Youth and Adult Education students when doing tasks using GeoGebra on the smartphone
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p073-088Keywords:
Quadratic Functions, Adult Education , GeoGebraAbstract
This article is an excerpt from a completed research work and its main objective is to look into the difficulties presented by 2nd year students of Youth and Adult Education when using GeoGebra on the Smartphone for the study of Quadratic Functions. This is a qualitative study, which considered the field notebook and student logs as data source. It is analyzed the development of the Task, consisting of 2 exercises, which was solved with the help of GeoGebra installed on their smartphones. The analysis showed that, initially, the students faced difficulties in handling GeoGebra. However, this difficulty gradually diminished as they got acquainted with this application. It is concluded that, despite the initial difficulties in handling GeoGebra, shown by some research participants, there was a perception that the use of the application facilitated the resolution of Tasks, as this feature allows a better visualization in regards to graphs and allows for a better decision making.
Downloads
Metrics
References
BECKER, F. Ensino e Pesquisa: qual a relação? In: BECKER, F. e MARQUES, T. B. I. (orgs). Ser Professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2007, (p.11-20).
BORBA, M. C. O ensino da matemática e as mídias digitais. Revista Pátio. Ano XV. Nº 57. Ed. Fevereiro/Abril, 2011.
BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto, 1997. 3 v.
BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 1, de 5 de julho de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC/SEF, 2000b.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília MEC, 2018.
CRUZ, A. M. da. Potencialidades da utilização do software GeoGebra para o desenvolvimento do conteúdo de funções exponenciais através do Smartphone. Programa de Mestrado Profissional em Educação Matemática. Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, Minas Gerais, 2018.
DE VILLIERS, M. Some pitfalls of dynamic geometry software. From Teaching & Learning Mathematics, No. 4, Feb 2007, pp. 46-52, a Journal of the Association of Mathematics Education (AMES A). Disponível em: <http://academic.sun.ac.za/mathed/AMESA/>. Acesso em: 02 dez. 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 32ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GATTI, B. Informação e tecnologia. In SERBINO, R. V., BERNARDO, M. V. C. (Orgs.). Educadores para o Século XXI: uma visão multidisciplinar. São Paulo, SP: UNESP, 1992.
GRAVINA, M. A; SANTAROSA, L. M. Aprendizagem da matemática em ambientes informatizados. Brasília, DF: IV Congresso RIBIE, 1998.
GRIFFANTE, A. I. e BERTOTTI, L. A. Os desafios da EJA e a sua Relação com a Evasão. XIII Seminário “Escola e Pesquisa: Um Encontro Possível”. Universidade de Caxias do Sul, RS, 2013.
GUIMARAES, M. E. L. O Computador em Sala de Aula: Ensino e Aprendizagem de Funções Através de Resolução de Problemas. 29/07/2013 75 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de Campina Grande, Rio de Janeiro. Biblioteca Depositária: Biblioteca Setorial do Departamento de Matemática da UFCG.
LADEIRA, V. P. O Ensino do Conceito de Funções em um Ambiente Tecnológico: Uma Investigação Qualitativa Baseada na Teoria Fundamentada Sobre A Utilização de Dispositivos Móveis em Sala de Aula Como Instrumentos Mediáticos da Aprendizagem. 2015. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto.
NASCIMENTO, S. M. Monografia de especialização: Educação de Jovens e Adultos - EJA, na Visão de Paulo Freire. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Paranavaí, PR, 2013.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Uma História da Resolução de Problemas no Brasil e no Mundo. In: ISERP - Palestra de Encerramento. Unesp: Rio Claro, 2008. Disponível em http://www.rc.unesp.br/serp/trabalhos_completos/completo3.pdf. Acesso em 17 de junho de 2013.
PELLI, D. As contribuições do software GeoGebra como um mediador do processo de aprendizagem da geometria plana na educação a distância (EAD) em um curso de licenciatura em pedagogia. 2014. 249 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2014.
PEREIRA, L. C. Educação de Jovens e Adultos: Uma Experiência com Modelagem Matemática. 29/09/2015 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. Biblioteca Depositária: Biblioteca principal da PUCSP: Biblioteca Nadir Gouvêa Kfouri.
SILVA, F. G. A aprendizagem de função quadrática por meio de modelagem matemática envolvendo o movimento em aeronaves. 30/07/2018 296 f. Mestrado Profissional em ENSINO DE CIÊNCIAS, MATEMÁTICA E TECNOLOGIAS Instituição de Ensino: UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA, Joinville Biblioteca Depositária: https://www.udesc.br/cct/biblioteca.
SOUSA, P. C.S.; SANTOS, T. A. O uso dos dispositivos móveis na educação de jovens e adultos. Universidade Federal da Paraíba. João pessoa, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.