A set of Geogebra applets for teaching fractions in Elementary School

Authors

  • Humberto José Bortolossi Universidade Federal Fluminense
  • Wanderley Moura Rezende Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p078-089

Keywords:

teaching of fractions; digital technologies; Geogebra.

Abstract

In this article we present a set of applets designed to support the Book of Fracions produced by the Open Book project (https://umlivroaberto.org/ ) for Elementary School. We will seek to highlight how these digital resources complement and enhance the different pedagogical strategies traditionally suggested for the teaching of fractions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

IGLIORI, S. B. C.; MARANHÃO, M. C. S.A. Registros de Representação e Números Racionais. In: MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em Matemática. Registros de Representação Semiótica. São Paulo, Papirus, 2003.

MAIA, D. Estado da Arte de Pesquisas sobre o Ensino e a Aprendizagem dos Números Racionais no Brasil (1997 – 2021): um olhar sobre materiais e tecnologias. Tese de doutorado em Educação Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2022.

RANGEL, L.; SIMAS, F. B. Um Livro aberto para a Matemática. Revista Ciência Hoje. 2021. Disponível em: https://cienciahoje.org.br/artigo/um-livro-aberto-para-a- matematica/. Acesso em: 26 de julho de 2022.

RIPOLL, C. C. et al., Frações no Ensino Fundamental: volume 1. Rio de janeiro: Projeto Livro Aberto 2019. Disponível em: https://umlivroaberto.org/producao/fracoes/. Acesso em: 26 de julho de 2022.

SARAMA, J.; CLEMENTS, D. H. ‘Concrete’ computer manipulatives in mathematics education. Child Development Perspectives, v.3 n. 3: p.145–150. 2009.

SIEGLER, ROBERT S. et al. Fractions: The new Frontier for Theories of Numerical Development. Trends in Cognitive Sciences, bn. 7, n.1, pp.13-19, 2013. doi: 10.1016/j.tics.2012.11.004

SINGER, F. M. (2007). Beyond conceptual change: Using representations to integrate domain-specific structural models in learning mathematics. Mind, Brain, and Education, 1(2), 84-97. https://doi.org/10.1111/j.1751-228X.2007.00009.x

YURNIWATI; HARTANTI, P.; JACQUILINE, S. Comparing Virtual and Concrete Manipulative on 5th Grades Students in Fraction Performance AIP Conference Proceedings 2479, 020025, 2022.

ZERO, B. de M.; OLIVEIRA, P. C.; D`ALESSANDRO NETO, R.. Conhecimento matemático para o ensino através do Estado da Arte envolvendo Números Racionais em pesquisas brasileiras. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n.1, p. 1-23, 2021.

Published

2023-06-06

How to Cite

Bortolossi, H. J., & Rezende, W. M. (2023). A set of Geogebra applets for teaching fractions in Elementary School. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(1), 078–089. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p078-089

Issue

Section

Artigos