History, similarities, and differences between Parabola and Catenary

a study supported by GeoGebra

Authors

  • Renata Teófilo de Sousa Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE) https://orcid.org/0000-0001-5507-2691
  • Francisco Régis Vieira Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará https://orcid.org/0000-0003-3710-1561
  • Lucas Cunha Bastos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p080-098

Keywords:

Analytical Geometry, Differential Calculus, GeoGebra

Abstract

The studies on the parabola in textbooks is something common, different from the catenary curve, even though both have certain similarities. The catenary, for example, was the subject of great discussions within the History of Mathematics and the evolution of Differential Calculus, but the discussion about it is still limited. The objective of this work is to carry out a study of these curves, presenting their similarities and differences with the contribution of the GeoGebra software. The methodology used in this study is basic qualitative research. The results show the comparison of these curves in GeoGebra and the extent to which there is similarity between them.

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Author Biographies

Renata Teófilo de Sousa, Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC-CE)

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE campus Fortaleza. Especialista em Ensino de Matemática (UVA), Qualificação em Ensino de Matemática no Estado do Ceará (UFC), Didática e Metodologias Ativas na aprendizagem e MBA em Gestão Escolar (UniAmérica). Professora da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará – EEEP Professora Lysia Pimentel Gomes Sampaio Sales.

Francisco Régis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista de produtividade do CNPQ – PQ2. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática do IFCE, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação profissional tecnológica. Professor titular do IFCE – departamento de Matemática e Física. Coordenador acadêmico do Doutorado em rede RENOEN, polo IFCE. Líder do Grupo de Pesquisa CNPQ Ensino de Ciências e Matemática.

Lucas Cunha Bastos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professor da Secretaria de Educação Básica do Ceará. Graduação em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará e Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Anhanguera. Doutorando em 
Ensino, com ênfase em Ensino de Matemática pelo Programa de Pós-graduação Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), vinculado ao polo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Brasil.

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Published

2023-11-28

How to Cite

Sousa, R. T. de, Alves, F. R. V. ., & Bastos, L. C. (2023). History, similarities, and differences between Parabola and Catenary: a study supported by GeoGebra. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 12(3), 080–098. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i3p080-098