Exploration of various Geometries using GeoGebra

Authors

  • Valdeni Soliani Franco UEM

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p165-193

Keywords:

Geometry, ; GeoGebra in Teaching, GeoGebra as motivation

Abstract

This article presents the use we have made of GeoGebra since the day we were introduced to it. As will be seen, the greatest use was the study of Geometries, both Euclidean and non-Euclidean. We use GeoGebra both to conjecture, conceptualize, show and demonstrate relevant results of Geometries. Here, works involving Euclidean and non-Euclidean Geometries that we have carried out since 2006 using GeoGebra will be cited and commented. For this, we will divide the sections into three different ways to present and study them, namely, in the use of disciplines from the Licentiate and Bachelor's Degree in Mathematics at Universidade Estadual de Maringá, in mini-courses, workshops and lectures for teachers of the State Education Network of Paraná. and in mini-courses, workshops and lectures for different audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BARROSO, M. M. As apreensões em Geometria: um estudo com professores da Educação Básica acerca de Registros figurais. 250 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2015. Disponível em: http://www.pcm.uem.br/dissertacao-tese/211.

BARROSO, M. M.; FRANCO, V. S. Registros figurais em Geometria: influências na apreensão operatória e na pesquisa heurística de figuras. Perspectivas da Educação Matemática – UFMS – v. 7, n. 13, p. 123-137, 2014.

BARROSO, M. M.; FRANCO, V. S. Tratamentos Figurais e Mobilizações de Registros para a Resolução de Problemas de Geometria. REVEMAT. Florianópolis, v.10, n. 1, p. 61-75, 2015.

BARBOSA, F. A.; FRANCO, V. S. Usando tecnologia móveis em sala de aula. XII EPREM – Encontro Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, 04 a 06 de setembro de 2014. Disponível em: http://sbemparana.com.br/arquivos/anais/epremxii/ARQUIVOS/COMUNICACOES/CCAutor/CCA033.PDF.

BARBOSA, F. A.; FRANCO, V. S. A receptividade de professores e alunos ao uso de tecnologias móveis em sala de aula. Atas do XXVI Seminários de Investigação em Educação Matemática – SIEM. Disponível em: https://www.apm.pt/files/files/SIEM/Atas_SIEM/2015_Evora_ATAS_XXVI_SIEM.pdf

CIFUENTES, J. C.; FRANCO, V.S. O pensamento geométrico no ensino superior e o despertar da Imaginação. UNION – Revista Ibero-americana de Educação Matemática, n. 50, p. 09-28. Disponível em: https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/414

GERÔNIMO, J. R.; FRANCO, V. S.; BARROS, Rui Marcos de Oliveira. Geometria Euclidiana Plana: Um estudo com Cabri-Géomètre. 1. ed. Maringá-PR: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2007. v. 1. 226p .

GERÔNIMO, J. R.; BARROS, R. M. de O.; FRANCO, V. S. Geometria Euclidiana Plana: um estudo com o software GeoGebra. Maringá́: Eduem, 2010. Download livre em: https://drive.google.com/file/d/1RTEEE7QccUXdZYQJl5zICXY3vDdFgJ6f/view

GERÔNIMO, J. R.; FRANCO, V. S. Geometria plana e espacial: um estudo axiomático. 2ª ed. Maringá: Eduem, 2010. Download livre em: https://drive.google.com/file/d/1gLQLYiqvKT0Qn6uxgzBb-jf3N-hH2l3d/view

LARINI, J.C; FRANCO, V.S. Desenho Geométrico Plano: técnicas historicamente elaboradas e potencializadas em ambientes informatizados. Cadernos PDE: 2012 – v.1. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2012/2012_uem_mat_artigo_joao_carlos_larini.pdf

LARINI, J.C; FRANCO, V.S. Utilizando o desenho geométrico e o GeoGebra para o ensino de geometria. Atas do XXVI Seminários de Investigação em Educação Matemática – SIEM. Disponível em: https://www.apm.pt/files/files/SIEM/Atas_SIEM/2015_Evora_ATAS_XXVI_SIEM.pdf

LOVIS, K. A. Geometria Euclidiana e Geometria Hiperbólica em um Ambiente de Geometria Dinâmica: o que pensam e o que sabem os professores 148 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2009. Disponível em: http://www.pcm.uem.br/dissertacao-tese/58.

LOVIS, K. A.; FRANCO, V. S.; BARROS, R.M.O. Dificuldades e obstáculos apresentados por um grupo de professores de Matemática no estudo da geometria hiperbólica. Zetetiké – FE/Unicamp – v. 22, n. 42, p.11-29 – jul/dez-2014.

LOVIS, K. A.; FRANCO, V. S. Geometria Hiperbólica: resistências e dificuldades em compreendê-la. XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil, 2011. Disponível em: https://xiii.ciaem-redumate.org/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/viewFile/1040/150.

SANTOS, T. S. A inclusão das Geometrias não Euclidianas no currículo da Educação Básica. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2009. Disponível em: http://www.pcm.uem.br/dissertacao-tese/70.

ZANELLA, I. A.; FRANCO, V. S.; CANAVARRO, A.P. Realizar construções geométricas com o GeoGebra: a contribuição do ambiente de geometria dinâmica para o futuro professor de Matemática. REPEM, Campo Mourão, PR, v.7, n.14, p.179-207, jul-dez. 2018.

Published

2023-09-28

How to Cite

Soliani Franco, V. (2023). Exploration of various Geometries using GeoGebra. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 12(2), 165–193. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i2p165-193