An evaluation of the limits and possibilities of the licentiate students of the Mathematics course at FECLESC, in the use of the GeoGebra tool
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p044-057Keywords:
GeoGebra, Dynamic Geometry, PIBIDAbstract
The growing presence and influence of technological teaching resources in social and school daily life is notorious. Thus, it is essential to conduct research that includes them in teaching, providing teachers with the means to seek knowledge and adapt to these new paradigms. This work aimed to evaluate the limits and possibilities of students of the Mathematics Degree course at FECLESC, regarding the use of GeoGebra. With a qualitative approach, it was characterized as action research, in which the subjects of the research were PIBID/Mathematics scholarship holders from a public university in the interior of Ceará. We conclude that these subjects already knew the software, emphasizing that it has a better applicability when used on computers than on smartphones, which in turn alerts the issue of access to media at school, a subject for future work.
References
ARAÚJO, Francisco de Paula; DOS SANTOS, Adriano; BARROS, Anna Karla. Uma proposta de ensino de geometria plana com GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 9, n. 3, p. 3-14, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/. Acesso em: 09 jan. 2023.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1679-0383.2011v32n1p25. Acesso em: 10 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 15 jan. 2023.
BITTAR, Marilena. Possibilidades e dificuldades da incorporação do uso de softwares na aprendizagem da matemática. O estudo de um caso: o software Aplusix. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006. Recife. Anais... Recife, PE: SIPEM, 2006. v. 3, p. 1-12. Disponível em: https://tecmat-ufpr.pbworks.com/f/R0182-1.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
FERRI, Julio Cesar; CALEJON, Laura Marisa Carnielo; SCHIMIGUEL, Juliano. Uso do GeoGebra no ensino de Matemática. Encontro de Produção Discente PUCSP/Cruzeiro do Sul, v. 2, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/epd/issue/view/44. Acesso em: 03 abril 2023.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
GRAVINA, Maria Alice. Geometria Dinâmica: uma nova abordagem para o aprendizado da Geometria. Anais do VII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, v. 1, p. 1-13, 1996.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2007.
NÓBREGA, David Ramalho. Uma proposta de ensino da função quadrática com o uso do software geogebra. 2018. 112 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em 2018) – Universidade Estadual do Ceará, , 2018. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=86720. Acesso em: 3 de outubro de 2023.
OLIVEIRA, Rannyelly Rodrigues de et al. O software GeoGebra como aporte para o Ensino de Matemática e aplicação em sequências numéricas. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 10, n. 1, p. 92-107, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p092-107. Acesso em: 15 jan. 2024.
SILVA, Lucas Rafael Pereira et al. Congruência de triângulos no geogebra: uma proposta didática para o ensino fundamental. 2018. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26873. Acesso em 06 mar. 2024.
VENTURA, João Paulo Costa; GOMES, Cristiane Ruiz. Softwares no ensino de matemática: um olhar sobre a BNCC. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 8, n. 23, p. 846-860, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM. Acesso em: 15 jan. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925