Building a pyramid using GeoGebra 3D and Augmented Reality on smartphone: a pedagogical mediation proposal for Spatial Geometry in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p115-16

Keywords:

GeoGebra 3D, Augmented Reality, Spatial Geometry

Abstract

The present work aims to present the construction of a pyramid using technological tools GeoGebra 3D and Augmented Reality as a possibility of pedagogical mediation in Spatial Geometry classes in High School. The research methodology was based on exploratory activities involving the use of the aforementioned technological tools in the construction of geometric solids, whereas High School students were able to construct, handle, interact, debate and observe particularities of the geometric solids studied on their smartphones. As results of the research, the potential that the use of technological tools brings to facilitate the visualization of geometric solids in three dimensions was observed, as well as the understanding of the specificities and properties inherent to said geometric solids.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Frederico da Silva Reis, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Departamento de Matemática - Área de Educação Matemática

References

AMORIM, S. L. G. A utilização integrada da Realidade Aumentada com o Software GeoGebra na perspectiva da aprendizagem móvel de Geometria Espacial. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto, 2023.

AMORIM, S. L. G.; REIS, F. S.; FERREIRA, N. S. A utilização integrada da Realidade Aumentada no Software GeoGebra por meio de dispositivos móveis para a aprendizagem de Geometria Espacial no Ensino Médio. Vidya, v. 44, n. 1, p. 211-230, 2024.

BATISTA, C. C.; PAULO, R. M.; EUFRÁSIO, N. P. L. O Ensino de Geometria Espacial com Realidade Aumentada: contribuições de um estudo de aula. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 29, p. 100-118, 2023.

DUARTE, C.; ALVES, R. S.; MONTOITO, R. Ensino e aprendizagem dos sólidos geométricos: uma abordagem com Realidade Aumentada. Vidya, v. 43, n. 1, p. 147-161, 2023.

MACEDO, A. C.; SILVA, J. A.; BURIOL, T. M. Usando smartphone e Realidade Aumentada para estudar Geometria Espacial. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, p. 1-10, 2016.

MENEGAIS, D. A. N. F.; FERREIRA, V. L. D.; FAGUNDES, D. S.; PENHA, J. T. A utilização das tecnologias digitais no ensino e aprendizagem de Geometria Espacial: a percepção dos estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Cadernos do Aplicação, v. 35, n. 1, p. 1-13, 2022.

SCALABRIN, A. M. M. O.; MUSSATO, S. Geometria Espacial com o Software GeoGebra: uma proposta de atividades investigativas para o ensino de pirâmides. Boletim do Museu Integrado de Roraima, v. 13, n. 1, p. 123-145, 2020.

SOUZA, G. M. F. Uso do GeoGebra 3D no ensino de Geometria Espacial. 54f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

Published

2024-11-18

How to Cite

Amorim, S. L. G. de, Reis, F. da S., & Ferreira, N. S. . (2024). Building a pyramid using GeoGebra 3D and Augmented Reality on smartphone: a pedagogical mediation proposal for Spatial Geometry in High School. Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo, 13(3), 155–168. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2024.v13i3p115-16

Issue

Section

Proposals for Action