Potentials, realities and perspectives of using the GeoGebra in Degree and Bachelor’s Degree courses in Mathematics: the case of UFOP
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p095-119Keywords:
GeoGebra Software, Degree in MathematicsAbstract
This article presents research that investigated the potentials, realities and perspectives of using the GeoGebra software in the initial education of teachers and bachelors in Mathematics. The methodology included a mapping of related research, documentary analysis of the Course Pedagogical Project (PPC) and interviews with coordinators and teachers of the Degree and Bachelor's Degree courses in Mathematics at the Federal University of Ouro Preto (UFOP). Data analysis showed that: there are multiple potential uses of GeoGebra in teaching and learning processes; that PPC show a reality that is still far from exploiting all potential, even though coordinators and teachers recognize them; that there are perspectives for exchanging experiences between teachers that can contribute to transforming the observed realities.
References
Carneiro, R. F., & Passos, C. L. B. (2014) A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nas aulas de Matemática: limites e possibilidades. Revista Eletrônica de Educação, 8(2), 101-119. https://doi.org/10.14244/19827199729
Fiorentini, D., & Grando, R. C., & Miskulin, R. G. S., & Crecci, V. M., & Lima, R. C. R., & Costa, M. C. (2016). O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: D. Fiorentini, & C. L. B. Passos, & R. C. R. Lima (Orgs.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001–2012 (pp. 17-41). Universidade Estadual de Campinas.
Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (2006). Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados.
García-Lázaro, D., & Martín-Nieto, R. (2023). Competencia matemática y digital del futuro docente mediante el uso de GeoGebra. Alteridad, 18(1), 85–98. https://doi.org/10.17163/alt.v18n1.2023.07
Gökçe, S., & Güner, P. (2022). Dynamics of GeoGebra ecosystem in mathematics education. Education and Information Technologies, 27(4), 5301–5323. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10836-1
Gonçalves, D. C., & Reis, F. S. (2013). Atividades Investigativas de Aplicações das Derivadas utilizando o GeoGebra. Bolema, 27(46), 417-432. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000300006
Marin, D. (2009). Professores de Matemática que usam a tecnologia de informação e comunicação no Ensino Superior. 2009. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, SP.
Martins, E. M., & Reis, F. S., & Ferreira, G. C. G. (2023). O software GeoGebra no ensino introdutório de Sistemas Dinâmicos: uma pesquisa com alunos de Bacharelado em Matemática. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 12(1),4-28.https://doi.org/10.23925/2237-9657.2023.v12i1p004-028
Pimentel, C. M. (2024). A utilização do software GeoGebra nos cursos de Licenciatura e de Bacharelado em Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto: possibilidades, realidades e perspectivas. 2024. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto, MG.
Reis, F. S. (2001). A tensão entre rigor e intuição no ensino de Cálculo e Análise: a visão de professores-pesquisadores e autores de livros didáticos. 2001. 302f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP.
Santos, I. N., & Reis, F. S. (2011). Usando Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino de Geometria Analítica Plana: explorando os conceitos de Feixe de Retas Paralelas e Concorrentes. Revista de Educação Matemática da Universidade Federal de Ouro Preto, 1(1), 123-130. https://www.repositorio.ufop.br/items/07c39fd4-bfc5-4eb4-bd83-e01bd3108e2
Santos, M. I. F., & Silva, R. R., & Cordeiro Junior, R. A. (2020). O software GeoGebra como ferramenta de ensino nas disciplinas de Cálculo. Brazilian Journal of Development, 6(1), 2169-2179. https://doi.org/10.34117/bjdv6n1-157
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925