Analysis and evaluation of an educational product for teaching linear correlation and simple linear regression with GeoGebra through mediational suitability
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i1p145-164Keywords:
Educational product, Linear correlation, Linear regression, Didactic suitability, Mediational suitabilityAbstract
This paper is part of a postdoctoral research developed with a focus on the training of teachers who teach Probability and Statistics. In this excerpt, the objective was to analyze and evaluate the mediational suitability of an educational product proposed for the teaching of linear correlation and simple linear regression with GeoGebra. Based on the criteria of mediational suitability, the study followed a qualitative approach, from the perspective of translational research. The results showed that the educational product analyzed presents an attempt to integrate GeoGebra to promote learning, which is centered on the exposure of content. When analyzing this structure, it was assessed that there are fragmentation restrictions for such integration. In order to reflect on the possibilities of integrating GeoGebra as a resource for teaching linear correlation and simple linear regression, this study brings suggestions and proposes reorganizations in the analyzed structure.
References
Amorim, L. C., Gusmão, T. C. R. S., & Magina, S. M. P. (2021).Produtos Notáveis e Emoções: uma análise de Práticas Matemáticas sob o viés dos Critérios de Idoneidade Didática. Revemop, 3, 1-25.
Almouloud, S. A. (2007). Fundamentos da didática da matemática (v. 1, 1. ed., 218 p.). Curitiba: Editora UFPR.
Araújo, J. R. (2018). A. Atividades para o estudo das Medidas de Tendência Central: uma proposta com o apoio do GeoGebra. 2018. 141f. 2018. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Araújo, J. R. A. (2020). Publicações na ICOTS sobre o uso de tecnologias para a educação estatística. In: Anais do Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, 24, 2020, Cascavel. Cascavel: Universidade Estadual do Oeste do Paraná.
Araújo, J. R. A. (2023). Contributos de recursos digitais para análise gráfica de dados na disciplina estatística de uma formação inicial de professores. 2023. 195f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Araújo, J. R. A., & Tinti, D. S. (2025). Análisis de un producto educativo para la enseñanza de la correlación y regresión lineal simple basado en los indicadores de idoneidad didáctica. RIPEM, 11(1), 1-27.
Breda, A., Rosário Lima, V. M., Villela, M., Font, V., & Silva, J. F. (2016). Estudo de caso sobre análise em didática realizado em um trabalho final do mestrado profissional PROFMAT. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 29.
Brousseau, G. (1986). Fondements et mèthodoes de la didactique des mathèmatiques. Recherches em Dudactique des Mathèmatiques, 7(2), 33-115.
Brousseau, G. (2002). Theory of Didactical Situations in Mathematics (Edited and translated: Balacheff, N., Cooper, M., Sutherland, R., & Warfield, V. Kluwer Academic Publishers New York.
Carvalho, J. S. (2021) Probabilidade e Estatística: uma proposta de abordagem gráfica utilizando o GeoGebra. 2021. 92 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT) - ICT, Universidade Federal de São Paulo, São José dos Campos.
Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed.
Ferreira, M., Silva Filho, O. L., & Couto, R. V. L. (2023). Dossiê Pesquisa Translacional e Produtos Educacionais no Ensino de Física. REPPE - Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, 7(2),1-26.
Godino, J. D. (2011). Indicadores de adequação didática dos processos de ensino e aprendizagem de matemática. In: Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática (CIAEM-IACME) 1-20. Recife (Brasil).
Godino, J. D. (2013). Indicadores de la idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Costa Rica, (11), 111-132.
Godino, J. D. (2021). Da engenharia à adequação didática na educação matemática. Revemop, 3, 1-26.
Godino, J. D., Batanero, C., Burgos, M.; & Gea, M. M. (2021). Uma perspectiva ontossemiótica de problemas e métodos de pesquisa em educação matemática. Revemop, 3, 1-30.
Godino, J. D., Batanero, C., & Burgos, M. (2023). Theory of didactical suitability: An enlarged view of the quality of mathematics instruction. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(6), 1-20.
Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM, 1(39),127-135.
Godino, J. D., Batanero, C., Font, V., Contreras, A., Wilhelmi, M. R. (2016). The theory of didactical suitability: Networking a system of didactics principles for mathematics education from different theoretical perspectives. In: Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (pp. 24-31).
Queiroz, M. V. F. (2020). Correlação linear e regressão linear simples no conteúdo de matemática do ensino médio. 2020. 72 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática). Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande, PB.
Santos, P. G., Oliveira Júnior, A. P., Santos, L. R. S., Carvalho, D. M., & Saito, S. (2022). The use of technological resources in teacher education as a contribution to the teaching of statistics and probability in Brazil. Bridging the Gap: Empowering and Educating Today’s Learners in Statistics. Proceedings of the Eleventh International Conference on Teaching Statistics (pp. 1-6). Rosario, Argentina.
Silva, A. M., Frant, J. B., & Chaves, R. (2022). Uma Pesquisa Translacional em Educação Matemática em Perspectiva. Boletim GEPEM, 80, 249-272,
Tavares, F. G., & Lopes, C. E. (2019). Mapeamento do uso do GeoGebra no ensino de Estatística. Revista Eletrônica de Educação Matemática, 14, 1-20.
Votto, T. R. (2018). As potencialidades lúdicas nas estratégias para o ensino e a aprendizagem estatística nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande, Porto Alegre, RS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925