The Use of GeoGebra Software from the Perspective of Initial Teacher Education: A Systematic Review on the Teaching of Spatial Geometry
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-9657.2025.v14i2p064-086Keywords:
GeoGebra, Spatial Geometry, Initial Teacher EducationAbstract
This study is part of a broader undergraduate research project investigating the use of GeoGebra software in pre-service mathematics teacher education. Its objective was to analyze the contributions of Information and Communication Technologies (ICTs) to the preparation of future educators, with a focus on teaching spatial geometry. This investigation was motivated by the scarcity of research specifically addressing pre-service education, in contrast to the larger body of studies focused on in-service teacher training. This article adopts a Systematic Literature Review as its methodology, utilizing the Google Scholar database for the search. The review indicates that digital tools such as GeoGebra enhance learning through 3D visualization and interactivity. At the same time, it highlights the challenges in implementing these resources in schools and confirms the existing research gap in this aspect of teacher education.
References
Barbosa, M. R., de Mendonça Pereira, K. C., da Nóbrega, L. X. G., & da Silva Braz, R. A. F. (2021). Proposta investigativa para o estudo das relações trigonométricas utilizando o Software GeoGebra. Revista Instituto GeoGebra Internacional do Rio Grande do Norte, 2(1), 1-16.
Boschesi, F. H. L. (2024). Ensino de Matemática com uso de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) na perspectiva teórico-metodológica da Atividade Orientadora de Ensino (AOE).
Castro, A. do S. P., & Arruda, S. C. Q. (2024). O uso do Geogebra na resolução de problemas para o ensino de matrizes. Revista Paranaense De Educação Matemática, 13(32), 1–24.
Gabriel, G. A. D. F. (2023). Aprendizagem significativa da geometria espacial: análise de uma sequência didática para o ensino médio.
Galvão, T. F., & Pereira, M. G. (2014). Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e serviços de saúde, 23(1), 183-184.
Mendes, L. O. R., & Pereira, A. L. (2021). Revisão sistemática na área de Ensino e Educação Matemática: análise do processo e proposição de etapas<br>Systematic review in the area of Mathematical Education and Teaching: analysis of the process and proposal of steps. Educação Matemática Pesquisa Revista Do Programa De Estudos Pós-Graduados Em Educação Matemática, 22(3), 196–228.
Okoli, C. (2019). Guia para realizar uma Revisão Sistemática de Literatura. EAD em Foco, 9(1).
Oliveira, E. R. D. (2021). O uso da tecnologia no ensino da matemática contribuições do software GeoGebra no ensino da função do 1º grau (Master's thesis).
Patino, C. M., & Ferreira, J. C. (2018). Critérios de inclusão e exclusão em estudos de pesquisa: definições e porque eles importam. Jornal Brasileiro de Pneumologia, 44, 84-84.
Pereira, A. C. C., & Oliveira, G. P. (2022). O uso do GeoGebra em práticas laboratoriais na construção de conceitos geométricos por licenciandos em matemática da UECE. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 11(2), 138-158.
Peripolli, P. Z. (2021). Formação inicial de professores de matemática frente às tecnologias digitais. Revista Prática Docente, 6(3), e084-e084.
Prochnow, D. S. (2023). O uso do GeoGebra por professores de Matemática dos anos finais do Ensino Fundamental ao ensinar Geometria (Master's thesis, Universidade Federal de Pelotas).
Sampaio, R. S. (2025). O movimento de constituição do conhecimento em geometria descritiva com realidade aumentada.
Santos, E. V. do N., Vieira, W., Imafuku, R. S., & Pereira, E. F. M. (2024). Potencialidades envolvidas em uma atividade investigativa sobre Geometrias Plana e Espacial com o uso do GeoGebra 3D. TANGRAM - Revista De Educação Matemática, 7(2), 43–62.
Soares, F. R. (2022). As contribuições da Realidade Aumentada mediada pela metodologia Sequência Fedathi para a aprendizagem de Geometria Espacial.
Soares, F. R., Santana, J. R., & dos Santos, M. J. C. (2024). A Realidade Aumentada Contribuindo para a Formação de Professores Mediado pela Metodologia Sequência Fedathi. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 14(1).
Souza, D. do C. de, Lira, A. de S., Barbosa, F. E., & Castro, J. B. de. (2021). Prototipação de puzzles geométricos para o Ensino Médio: desafios e contribuições do ensino remoto emergencial. Revista Eletrônica De Educação, 15, e5034052.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of the GeoGebra International Institute of São Paulo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.
10.23925