Função seno - uma experiência com o software GeoGebra na formação de professores de Matemática
Keywords:
Formação de Professores de Matemática, GeoGebra, Função seno, Educação Matemática.Abstract
Resumo
Neste artigo discutimos como professores de Matemática da Educação Básica lidam com questões conceituais da função seno utilizando o GeoGebra. Trata-se de uma pesquisa experimental em que analisamos negociações de significados ocorridas quando da utilização do software GeoGebra, em uma perspectiva investigativa, por professores de Matemática em um curso de formação continuada. Da análise identificamos significados atribuídos por professores para os parâmetros da função seno, , com , para as transformações dos gráficos e para as implicações no domínio, imagem e período das funções decorrentes de alterações nos seus parâmetros. Os professores manifestaram a importância do GeoGebra para compreensão e para elaboração de tarefas investigativas a serem utilizadas em sala de aula.
Abstract
In this paper we discuss how Mathematics teachers of Basic Education deal with conceptual issues of the sine function using Geogebra. This is an experimental research in which we analyze negotiations of meanings occurred when using software Geogebra, in an investigative perspective, for Mathematics teachers in-service training course. From the analysis we identified meanings assigned by teachers for the parameters of the sine function , with for the transformations of the graphs and the implications in the domain, image and period of the functions arising from the changing in its parameters. The teachers expressed the importance of Geogebra for the understanding and for the preparation of investigative tasks to be used in the classroom.Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Submission, processing, and publication of articles sent to the journal and registration of the DOI at Crossref is free of charge.
Authors retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their article, which is simultaneously licensed under a Creative Commons - Attribution 4.0 International license CC BY that allows others to share the article by acknowledging its authorship and initial publication by the journal.
The GeoGebra journal encourages its authors to register their work with information and communication management systems aimed at researchers, such as Academia.edu, Mendeley, ResearchGate, etc.