Feelings involved in gynecological care provided by the medical student: analysis pre and post consultation

Authors

  • Laura Muller Silva Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Laura Mendes França Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Marina Janot Pacheco de Castro Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Rita de Cássia Melo Rabelo Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Caio Cesar Maia Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Suzana Maria Pires do Rio Faculdade de Medicina de Barbacena
  • Juliana Barroso Zimmermmann Universidade Federal de Juiz de Fora

Keywords:

gynecological examination, medicine students, attitude to health, emotions, women

Abstract

Introduction: medical care with the participation of medical students is a reality in many cities where medical schools are located.In such context, gynecology is a unique specialty, because it concerns not only patients with organic problems, but also patients with emotional and sexual issues, or anything that involves the female condition. Objectives: the aim of this study was to identify the positive and negative aspects of gynecological care and if the women changed their opinion after being consulted by a medical student. Method: qualitative study in which 39 women were interviewed. They were aged 19 - 60 years and sought gynecological care in Basic Health Units, which were conducted by professors and medical students from the Faculdade de Medicina de Barbacena. Interviews were conducted before and after the consultation and each participant could express herself freely and spontaneously. Results: regarding the feeling of the first gynecological care with medical students, most women were apprehensive and insecure at first, and only a minority was quiet. However, after the consultation most of them were satisfied. Conclusion: it was observed that there was a change in perception and feelings of women attended by students after consultation. The patients demonstrated acceptance, satisfaction and overcoming of their expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Muller Silva, Faculdade de Medicina de Barbacena

Aluna estagiária do Serviço de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Laura Mendes França, Faculdade de Medicina de Barbacena

Aluna estagiária do Serviço de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

 

Marina Janot Pacheco de Castro, Faculdade de Medicina de Barbacena

Aluna estagiária do Serviço de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Rita de Cássia Melo Rabelo, Faculdade de Medicina de Barbacena

Aluna estagiária do Serviço de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Caio Cesar Maia, Faculdade de Medicina de Barbacena

Aluno estagiário do Serviço de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Suzana Maria Pires do Rio, Faculdade de Medicina de Barbacena

Professora de Ginecologia e Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Doutora em Medicina pela UFMG

Juliana Barroso Zimmermmann, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora de Obstetrícia da Faculdade de Medicina de Barbacena

Professora Adjunta da Disicplina Medicina da Mulher da Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Medicina pela UFMG

References

Neves NMBC, Neves FBCS, Bitencourt AGV. O Ensino médico no Brasil. Gaz Méd Bahia. 2005;75(2):162-8.

Camargo MCZA. O ensino da ética médica e o horizonte bioética. Bioética. 1996;4:47-51.

Santana JP. O paradoxo da educação médica. Bol ABEM.2000;28:13-5.

Campos FE. Caminhos para aproximar a formação de profissionais de saúde das necessidades da atenção básica. Rev Bras Educ Méd. 2001;25:53-9.

Lampert JB. Tendências de mudanças na formação médica no Brasil. São Paulo: Hucitec/Associação Brasileira de Educação Médica; 2002.

Drumond JP, Silva E. Medicina baseada em evidencias: novo paradigma assistencial e pedagógico. São Paulo: Atheneu; 1998.

Brasil. Conselho Nacional de Educação da Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em medicina. Brasília; MEC; 2001.

Rio SMP, Trivellato IM, Caldeira NM, Araújo SF, Rezende DF. Vivência das mulheres atendidas por alunos de medicina em consulta ginecológica. Rev Bras Educ Méd. 2013;37(4):492-500.

Ching SL, Gates EA, Robertson PA. Factors influencing obstetric and gynecologic patients'decisions toward medical student involvement in the outpatient setting. Am J Obstet Gynecol. 2000;182(6):1429-32.

Dalfovo MS, Lana RA, Silveira A. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Rev Interdisciplin Cient Aplic. 2008;2(4):1-13.

Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Oliveira DC. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Rev Enferm UERJ. 2008;16(4):569-76.

Hartz MB, Beal JR. Patient´s attitudes and comfort levels regarding medical students' involvement in obstetrics- gynecology outpatient clinics. Acad Med. 2000;75(10):1010- 14.

Rizk DEE, Al-Shebah A, El-Zubeir MA, Thomas LB, Hassan MY, Ezimokhai M. Women's perceptions of and experiences with medical student involvement in outpatient obstetric and gynecologic care in the United Arab Emirates. Am J Obstet Gynecol. 2002;187(4):1091-100.

Simons RJ, Imboden E, Martel JK. Patient's attitudes towards medical students participation in a general internal medicine clinic. J Gen Intern Med. 1995;10:251-4.

O`Flynn N, Rymer J. Women´s attitudes to the sex of medical students in a gynaecology clinic: cross sectional survey. BMJ. 2002;325:683-84.

Fortier AM, Hahn PH, Trueman J, Reid RL. The acceptance of medical students by women with gynecology appointments. J Obstet Gynaecol Cam. 2006;28(6):526-30.

Cooke F, Galasko G, Ramrakha V, Duncan R, Rose A, Watkins J. Medical students in general practice: how do patients feel? Brit J Gen Practice 1996; 46: 361-2.

Aragão JCS, Silveira CO, Hungria MM, Oliveira MP. O uso da técnica de role-playing como sensibilização dos alunos de Medicina para o exame ginecológico. Rev Bras Educ Méd. 2009;33(1):80-3.

Amaral E, Azevedo GD, Abbad J. O ensino e o aprendizado de ginecologia e obstetrícia na graduação: desafios e tendências. Rev Bras Ginecol Obstet. 2007;29(11):551-4.

Massote AW, Belisário AS, Gontijo ED. Atenção primária como cenário de prática na percepção de estudantes de medicina. Rev Bras Educ. Méd. 2011;35(4):445-53.

Caldeira ES, Leite MTS, Rodrigues Neto JF. Estudantes de medicina nos serviços de atenção primária: percepção dos profissionais. Rev Bras Educ Méd. 2011;35(4):477-85.

Published

2015-12-11

How to Cite

1.
Silva LM, França LM, de Castro MJP, Rabelo R de CM, Maia CC, Rio SMP do, Zimmermmann JB. Feelings involved in gynecological care provided by the medical student: analysis pre and post consultation. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2015Dec.11 [cited 2024Jul.5];17(4):210-21. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/24681

Issue

Section

Original Article