Standard of victims and injuries in trauma with motorcycles

Authors

  • Fernanda Soares Simoneti Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Larissa Olm Cunha Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Yuri Gurfinkel Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Tássia Sabbadim Mancilha Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Felipe Caldeira Campioni Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Alcirene Helaehil Cabral Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Décio Luis Portella Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • José Mauro da Silva Rodrigues Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP
  • Neil Ferreira Novo Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1984-4840201624711

Keywords:

accidents, traffic, wounds and injuries, violence

Abstract

Introduction: In Brazil, at least one in nine hospitalized patients was a traffic accident victim. The impact of these numbers implies economic, social and administrative repercussions. Objectives: To raise epidemiological data on victims of traumatic events with motorcycles forwarded to a tertiary level hospital (Conjunto Hospitalar de Sorocaba) to describe the injuries and discuss the impact on quality of life of these victims. Method: Prospective study that included trauma victims from accidents with motorcycles, between April and September, 2013, referenced to a tertiary level hospital. For data collection, standardized form was drawn up with trauma scores, mechanism of trauma and description of injuries. Results: A total of 143 patients were analyzed: 83.2% men and 16.8% women, with the predominance of the age group between 20–29 years (49.6%). The use of helmets was reported in 98.5% of cases. The male gender accounted for about 86% in the category of the motorcycle driver. The main mechanisms of trauma were collisions (72.7%), followed by drop of motorcycle (15.4%). The most frequent injuries were bruises (72.9%) and cut- blunt injuries (13.8%). The most affected anatomical segments were the arms and legs, representing 83% of the cases. All patients were assessed for Revised Trauma Score (RTS); victims with RTS=12 amounted to 97.9%, suggesting relatively light gravity of most patients. Conclusions: The findings of this study, as the standard majority of victims of accidents involving motorcycles are compatible with the literature. The dominance of the economically active population of the country in as costly and disabling events such as motorcycle accidents implies the need for new strategies in traffic management and public health.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fernanda Soares Simoneti, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Acadêmica do 6º ano de Medicina - FCMS/PUC-SP

Larissa Olm Cunha, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Acadêmica do 6º ano de Medicina - FCMS/PUC-SP

Yuri Gurfinkel, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Acadêmico do 5º ano de Medicina - FCMS/PUC-SP

Tássia Sabbadim Mancilha, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Acadêmica do 5º ano de Medicina - FCMS/PUC-SP

Felipe Caldeira Campioni, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Acadêmico do 5º ano de Medicina - FCMS/PUC-SP

Alcirene Helaehil Cabral, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Docente do curso de Enfermagem - FCMS/PUC-SP

Décio Luis Portella, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Docente do Departamento de Cirurgia - FCMS/PUC-SP

José Mauro da Silva Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Docente do Departamento de Cirurgia - FCMS/PUC-SP

Neil Ferreira Novo, Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

Docente da Disciplina de Bioestatística

References

Bueno MAS, Piere A, Sampaio RO, Santos OFP, Vaidosas M. Condutas em emergências: Unidade de Primeiro Atendimento (UPA). Hospital Israelita Albert Einstein. São Paulo: Albert Einstein Hospital Israelita; 2009. p. 617-81.

Prefeitura do Município de São Paulo. Secretaria Municipal de Transportes. Companhia de Engenharia de Tráfego. Acidentes de trânsito no município de São Paulo: Relatório anual – 2012 [Internet]. São Paulo: Prefeitura Municipal de São Paulo; 2012 [acesso em 29 abr. 2014]. Disponível em: http://www.cetsp.com.br/media/234481/relatorioanual2012.pdf

Batista SEA, Baccani JG, Paula e Silva RA, Gualda KP, Vianna Jr. RJ. Análise comparativa entre mecanismos de trauma, as lesões e o perfil de gravidade das vítimas, em Catanduva - SP. Rev Col Bras Cir. 2006;33(1):6-10.

Santos AMR, Moura MEB, Nunes BMVT, Leal CF, Teles JB. Perfil das vítimas de trauma por acidente de moto atendidas em um serviço público de emergência. Cad Saúde Pública. 2008;24(8):1927-38.

Vieira RCA, Hora EC, Oliveira DV, Vaez AC. Levantamento epidemiológico dos acidentes motociclísticos atendidos em um Centro de Referência ao Trauma de Sergipe. Rev Esc Enferm USP. 2011;45(6):1359-63.

Ganne N. Estudo sobre acidentes de trânsito envolvendo motocicletas na Cidade de Corumbá e região, Estado do Mato Grosso do Sul, Brasil, no ano de 2007. Rev Pan- Amaz Saúde. 2010;1(3):19-24.

Malvestio MA, Sousa RMC. Acidentes de trânsito: caracterização das vitimas segundo o “Revised Trauma Score” medido no período pré-hospitalar. Rev Esc Enferm USP. 2002;36(4):394-401.

Ascari RA, Chapieski CM, Silva OM, Frigo J. Perfil Epidemiológico de Vítimas de Acidente de Trânsito. Rev Enferm UFSM. 2013;3(1):112-21.

Rodrigues NB, Gimenes CM, Lopes CM, Rodrigues JMS. Mortes, lesões e padrão das vítimas em acidentes de trânsito com ciclomotores no município de Sorocaba, São Paulo, Brasil. Rev Fac Ciênc Med Sorocaba. 2010;12(3):21-5.

Revised Trauma Score. Trauma.org [Internet]. 2014 [acesso em 30 maio 2014]. Disponível em: http://www.trauma.org/archive/scores/rts.html

Superintendência de Seguros Privados SUSEP (BR). Relatório de Administração DPVAT – 2013 [Internet]. Rio de Janeiro: SUSEP; 2013 [acesso em 30 maio 2104]. Disponível em: http://www.susep.gov.br/setores-susep/cgsoa/coaso/arquivos-demonstracoes-anuais/2013-06/Seguradora%20Lider%20-%200327%201.pdf

World Health Organization. Diretrizes para o desenvolvimento de programas de qualidade no atendimento ao trauma [Internet]. Bogotá: Sociedade Panamericana de Trauma; 2009. Disponível em: http://www.who.int/iris/bitstream/10665/44061/3/9789241597746_por.pdf

Published

2016-04-08

How to Cite

1.
Simoneti FS, Cunha LO, Gurfinkel Y, Mancilha TS, Campioni FC, Cabral AH, Portella DL, Rodrigues JM da S, Novo NF. Standard of victims and injuries in trauma with motorcycles. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2016Apr.8 [cited 2024Nov.21];18(1):36-40. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/24711

Issue

Section

Original Article