Sexuality in adolescence: potentials and difficulties of secondary school teachers at a public school of Sorocaba

Authors

  • Vanessa dos Reis Queiroz Pontifícia Universidade Católica de Sorocaba
  • Janie Maria de Almeida

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i4a9

Keywords:

sex education, adolescent, health knowledge, attitudes, practice, school teachers, education, primary and secondary

Abstract

Objectives: This article aimed to trace the profile of teachers at a public school in high school, according to sociodemographic variables, gender, age, marital status, education, training, working time in school, working time in the researched school; and to investigate their knowledge on the subject of sexuality. Method: This is a descriptive and quanti-qualitative research, conducted with 27 teachers at a secondary public school located in the northwestern region of the city of Sorocaba, São Paulo. Results and Discussion: For this group of teachers, the process of adolescence is characterized by behavioral, emotional, biological and social changes; they believe that the family should not be the only responsible for sex education, emphasizing that it is the principal basis in the educational process. Conclusion: The opportunity to work with secondary school teachers showed that, in general, these professionals address sexuality in the school environment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Brêtas JR, Ohara CV, Jardim DP, Aguiar Junior W, Oliveira JR. Aspectos da sexualidade na adolescência. Ciênc Saúde Coletiva. 2011;16(7):3221-8. DOI: 10.1590/S1413-81232011000800021

Araújo AC, Lunardi VL, Silveira RS, Thofehrn MB, Porto AR, Soares DC. Implicações da sexualidade e reprodução no adolescer saudável. Rev Rene. 2012;13(2):437-44.

Brilhante AV, Catrib AM. Sexualidade na adolescência. Femina. 2011;39(10):504-9.

Brasil. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: orientação sexual. Brasília: MEC/SEF; 1997.

Brasil. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias. 2ª ed. São Paulo: Secretaria da Educação; 2011. 260 p.

Miranda MA. A abordagem da sexualidade no currículo de São Paulo [Internet]. 2011 [acesso em 13 fev. 2017]. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1001-2.pdf

Brasil. Secretaria da Educação. Caderno do professor: ciências, ensino fundamental: 7ª série, 8º ano. São Paulo: Secretaria da Educação; 2014-2017. p. 77.

Brasil. Secretaria da Educação. Caderno do professor: biologia, ensino médio: 1ª série. São Paulo: Secretaria da Educação; 2014-2017. p. 100.

Nothaft SC, Zanatta EA, Brumm ML, Galli KS, Erdtmann BK, Buss E, Silva PR. Sexualidade do adolescente no discurso de educadores: possibilidades para práticas educativas. Rev Min Enferm. 2014;18(2):284-9.

Silva AH, Moura GL, Cunha DE, Figueira KK, Horbe TA, Gaspary E. Análise de conteúdo: fazemos o que dizemos? Um levantamento de estudos que dizem adotar a técnica. In: IV Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade. Brasília: ANPAD; 2013.

Moreira TM, Viana DS, Queiroz MV, Jorge MS. Conflitos vivenciados pelas adolescentes com a descoberta da gravidez. Rev Esc Enferm. 2008;42(2):312-20. DOI: 10.1590/S0080-62342008000200015

Ferreira MM, Torgal MC. Estilos de vida na adolescência: comportamento sexual dos adolescentes portugueses. Rev Esc Enferm. 2011;45(3):589-95. DOI: 10.1590/S0080-62342011000300006

Serrão BO, Santana JP. Experiências vivenciadas por adolescentes em tribos urbanas: com a palavra os emos. Interacções. 2013;9(26):69-91.

Campos HM. O sujeito adolescente e o cuidado de si: cenários, significados e sentidos da iniciação sexual e do cuidado com a saúde sexual e reprodutiva [dissertação]. Belo Horizonte: Centro de Pesquisas René Rachou, Fundação Oswaldo Cruz; 2011.

Jardim DP, Brêtas JR. Orientação sexual na escola: a concepção dos professores de Jandira – SP. Rev Bras Enferm. 2006;59(2):157-62. DOI: 10.1590/S0034-71672006000200007

Costa DM, Moreno OS, Miranda JR. Práticas de educação sexual no cotidiano escolar: tecendo reflexões. Campina Grande: Editora Realize; 2015.

Dias A, Ramalheira C, Marques L, Seabra M, Antunes M. Educação da sexualidade no dia-a-dia da prática educativa. Braga: Edições da Casa do Professor; 2002.

Rodrigues CP, Wechsler AM. A sexualidade no ambiente escolar: a visão dos professores de educação infantil. Cad Educ Ensino Soc. 2014;1(1):89-104.

São Paulo. Matriz de avaliação processual: encarte do professor. São Paulo: Secretaria da Educação; 2016. 20. Saito MI, Lea MM. Educação sexual na escola. Pediatria. 2000;22(1):44-8.

Souza MM, Del-Rios NH, Munari DB, Weirich CF. Orientação sexual: conhecimentos e necessidades de professores de um colégio público de Goiânia-GO. Rev Eletr Enferm [Internet]. 2008 [acesso em 13 fev. 2017];10(2):460-71. Disponível em https://www.fen.ufg.br/fen_revista/v10/n2/pdf/v10n2a17.pdf

Holanda ML, Frota MA, Machado MF, Vieira NF. O papel do professor na educação sexual de adolescentes. Cogitare Enferm. 2010;15(4):702-8.

Ramos FR. Adolescer, compreender, atuar, acolher: Projeto acolher. Brasília: Associação Brasileira de Enfermagem; 2001. 304 p.

Beserra EP, Torres CA, Barroso MG. Dialogando com professores na escola sobre sexualidade e doenças sexualmente transmissíveis. Rev Rene. 2008;9(4):151-7.

Published

2018-01-29

How to Cite

1.
Queiroz V dos R, Almeida JM de. Sexuality in adolescence: potentials and difficulties of secondary school teachers at a public school of Sorocaba. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2018Jan.29 [cited 2024Nov.21];19(4):209-14. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/31788

Issue

Section

Original Article