Nursing leadership practices
evaluation of managers and team members
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-4840.2021v23i3/4a5Keywords:
leadership, nursing team, practice management, professional competence, perceptionAbstract
Nurses stand out for their ability to lead their team. However, it is essential that he understands the meaning of leadership and its importance for professional competence. Objectives: evaluate the perception of nurses and practical nurse about the practice of leadership and analyze the skills and attitudes exercised by them. Methods: descriptive, exploratory, quantitative study carried out with the nursing team from a hospital, countryside of São Paulo. Two questionnaires were used: Nurse Self-Perception Questionnaire in Leadership Exercise and Nursing Technician and Assistant Perception Questionnaire in Leadership Exercise. Data were analyzed by descriptive statistics and Cronbach's alpha coefficient were used. Results: the sample consisted of 186 participants, 42 nurses and 144 AE/ET. All nurses (100%) consider themselves leaders and most AE/TE (95.1%) perceive nurses as leaders. Both nurses (67.7%) and nursing assistants and technicians (57.6%) perceive that leadership influences people's behavior to achieve goals. Communication and giving/receiving feedback are highlighted as necessary skills for leaders. Conclusion: this study can contribute to guide nurses in the exercise of leadership and provide subsidies that can benefit institutions to perceive leadership in the nursing team as an important device for the quality of care.
Downloads
Metrics
References
Balsanelli AP, Cunha ICKO. Liderança no contexto da enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2006;40(1):117-22. doi: 10.1590/S0080-62342006000100017
Fradique MDJ, Mendes L. Efeitos da liderança na melhoria da qualidade dos cuidados de enfermagem. Rev Enf Ref. 2013;3(10):45-53. doi: 10.12707/RIII12133
Huber D. Leadership and nursing care management. 5th ed. St. Louis: Elsevier Health Sciences; 2013.
Silva VLS, Camelo SHH. A competência da liderança em enfermagem: conceitos, atributos essenciais e o papel do enfermeiro líder. Rev Enf UERJ. 2013;21(4):533-9.
Bezerra Sobrinho A, Bernardo JMS, Alexandre ACS, Oliveira VL, Leite-Salgueiro CDB. Liderança do enfermeiro: reflexões sobre o papel do enfermeiro no contexto hospitalar. ID on line Rev Psicol. 2018;12(41):693-710. doi: 10.14295/idonline.v12i41.1238
Fraga Júnior F, Paulino HA, Magalhães LC. Coaching para líderes: um método eficaz para o desenvolvimento de competências necessárias aos gestores. Rev Pensar Gestão Adm. 2017;5(2):2-23.
Gois RMOD, Santos AAA, Reis JB, Freitas JEF, Santos REC. Liderança em enfermagem: desafio nas práticas gerenciais a partir de um estudo bibliográfico. Ciênc Biol Saúde. 2015;3(1):73-86.
Marquis BL, Huston CJ. Administração e liderança em enfermagem. Teoria e Prática. 8ª ed. Porto Alegre: Artmed; 2015.
Cardoso MLAP, Ramos MDI. Liderança coaching: questionário de avaliação de percepções de líderes e liderados na enfermagem. Einstein. 2014;12(1): 66-74. doi: 10.1590/S1679-45082014AO2888
Machado MH, Aguiar Filho W, Lacerda WF, Oliveira E, Lacerda W, Wermelinger M, et al. Características gerais da enfermagem: o perfil sociodemográfico. Enferm Foco. 2016;7(1/4):11-7. doi: 10.21675/2357-707X.2016.v7.nESP.686
Persegona MFM, Oliveira ES, Pantoja VJC. As características geopolíticas da enfermagem brasileira. Divulg Saúde Debate. 2016;56:19-35.
Kaiser RB, McGinnis JL, Overfield DV. The How and the what of leadership. Consult Psychol J Pract Res. 2012;64(2):119-35. doi: 10.1037/a0029331
Hayashida KY. Liderança em enfermagem e o processo coaching no contexto hospitalar [dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 2017.
Conselho Federal de Enfermagem. Lei nº 7.498/86, de 25 de junho de 1986 [Internet] [acesso em 17 set 2021]. Dispõe sobre a regulamentação do exercício da Enfermagem e dá outras providências. Disponível em: http://www.cofen.gov.br/lei-n-749886-de-25-de-junho-de-1986_4161.html.
Silva VLS. Práticas de liderança em enfermagem executadas por enfermeiros em organizações hospitalares [dissertação]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo; 2015.
Faria CC, Santos MCM, Luz NC, Pereira LF, Lima RS, Haddad JGV. Como o enfermeiro líder se comunica no hospital: uma análise das práticas discursivas. Rev Pesqui. 2017;9(1):152-8. doi: 10.9789/2175-5361.2017v9i1.152-158
Camargo DR, Luz L, Aquino ROS, Gomes RMJ, Oliveira ZG. A comunicação na enfermagem como estratégia de liderança na assistência. Rev Enferm Brasil. 2011;10(5):309-13.
Williams RL. Preciso saber se estou indo bem: uma história sobre a importância de dar e receber feedback. Rio de Janeiro: Sextante; 2013.
Tavares AS, Tavares FM. Conversando sobre desempenho: como o feedback e a avaliação de desempenho podem contribuir para os resultados da organização. Rev Adm Unisal. 2017;7(12):78-98.
Pereira CMC, Bem-Haja IMS, Ferreira MMF, Rodrigues PSM. Percepção de liderança de enfermeiros prestadores de cuidados: estudo realizado numa unidade hospitalar de Coimbra. Rev Enferm Ref. 2008;2(8):51-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores no momento da submissão transferem os direitos autorais, assim, os manuscritos publicados passam a ser propriedade da revista.
O conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons 4.0, esta licença permite o livre acesso imediato ao trabalho e que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreando-os para indexação, passá-los como dados para o software, ou usá-los para qualquer outra finalidade legal.