Characteristics of the effective tutor from the point of medicine teachers
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-4840.2021v23i2a3Keywords:
Mentors, Students, Medical, Medical Education, Faculty, MedicalAbstract
Objective: to verify the characteristics observed by the professors in relation to the tutor's role in the PBL experience of a Medicine course in SC. Methodology: qualitative and quantitative research, with an application of a questionnaire based on the domains of content, social congruence, and cognitive congruence on the characteristics of the effective tutor. Sixteen tutors from a Medicine course that uses Active Methodologies participated after the project was approved by the Research Ethics Committee, Opinion No. 4,793,638. Data were analyzed through content analysis with the grouping of the characteristics found according to the three domains of the questionnaire applied. Results: Most tutors (81.3%) understand that mastery of content is achieved through demonstration of study and knowledge. Regarding cognitive congruence, 93.8% emphasize mobilizing clinical reasoning, stimulating discussion and pointing out ways to build knowledge. All tutors consider it important to create a welcoming atmosphere and encourage interaction between students and social congruence. It is noteworthy that only 30% perceive it as important to have experience with the PBL method. Conclusions: among the characteristics in relation to the role of the PBL tutor, the mastery of content is expressed through the demonstration of study and knowledge and cognitive congruence is characterized by encouraging clinical reasoning and discussion to build knowledge.
Downloads
Metrics
References
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 03/2014, de 20 de junho de 2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Of União, Brasília, DF, 23 jun. 2014. Seção 1, p. 8-11.
Almeida MJ, Campos JJB, Turini BB, Nicoletto SCS, Pereira LA, Rezende LR, et al. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais na graduação em Medicina no Paraná. Rev Bras Educ Méd. 2007;31(2):156-65. doi: 10.1590/S0100-55022007000200006.
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares - Cursos de Graduação. Conselho Nacional De Educação [Internet]. 2001 [acesso em 22 mar. 2022]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12991-diretrizes-curriculares-cursos-de-graduacao
Leon LB, Onófrio FQ. Aprendizagem Baseada em Problemas na graduação médica–uma revisão da literatura atual. Rev Bras Educ Méd. 2015;39(4):614-9. doi: 10.1590/1981-52712015v39n4e01282014
Borochovicius E, Tortella JCB. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio Aval Pol Públ Educ. 2014;22(83):263-94. doi: 10.1590/S0104-40362014000200002
Gomes AP, Rego S. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem? Rev Bras Educ Méd. 2011;35(4):557-66. doi: 10.1590/S0100-55022011000400016
Tsuji H, Silva RHA. Aprender e ensinar na escola vestida de branco. São Paulo: Phorte; 2010.
Martins AC, Falbo Neto G, Silva FAM. Características do tutor efetivo em ABP: uma revisão de literatura. Rev Bras Educ Méd. 2018;42(1):105-14. doi: 10.1590/1981-52712018v42n1RB20160100
Schmidt HG, Moust JH. What makes a tutor effective? A structural equations modeling approach to learning in problem-based curricula. Acad Med. 1995;(70):708-14. doi: 10.1097/00001888-199508000-00015.
Scheffer MC, Cassenote AJF. A feminização da medicina no Brasil. Rev Bioét. 2013;21(2):268-77.
Ferreira CC, Souza AML. Formação e prática do professor de medicina: um estudo realizado na Universidade Federal de Rondônia. Rev Bras Educ Méd. 2016;40(4):635-43. doi: 10.1590/1981-52712015v40n4e01012015
Organização Mundial da Saúde. Gabinete da Rede de Profissões de Saúde - Enfermagem & Obstetrícia do Departamento de Recursos Humanos para a Saúde. Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Genebra: OMS; 2010.
Fertonani, HP, Pires DEP, Biff D, Scherer MDA. Modelo assistencial em saúde: conceitos e desafios para a atenção básica brasileira. Ciênc Saúde Coletiva. 2015;20(6):1869-78. doi: 10.1590/1413-81232015206.13272014.
Franco CAGS, Cubas MR, Franco RS. Currículo de medicina e as competências propostas pelas diretrizes curriculares. Rev Bras Educ Méd. 2014;38(2):221-30. doi: 10.1590/S0100-55022014000200009
Costa NMSC. Docência no ensino médico: por que é tão difícil mudar? Rev Bras Educ Méd. 2007;31(1):21-30. doi: 10.1590/S0100-55022007000100004
Faria L, Santos LAC. Influências dos modelos de educação e prática médicas no Brasil: o desenvolvimento da saúde global. Hist Debates Tend. 2021;21(3):80-98. doi: .5335/hdtv.21n.3.12685
Campos FE, Ferreira JR, Feuerwerker L, Sena RR, Campos JJB, Cordeiro H, et al. Caminhos para aproximar a formação de profissionais de saúde das necessidades da Atenção Básica. Rev Bras Educ Méd. 2021;25(2):53-9. doi: 10.1590/1981-5271v25.2-007
Silva LC, Colares MFA, Pinto MPP, Troncon LEA. O professor como modelo aos seus estudantes: perspectivas da área da saúde. Sci Med. 2019;29(4):e35862. doi: 10.15448/1980-6108.2019.4.35862
Ardisson GMC, Andrade RO, Andrião AV, Mafra AC, Fonseca MCKL, Amâncio MG, et al. Saúde mental e qualidade de vida dos estudantes de faculdades de medicina brasileiras: uma revisão integrativa. Rev Eletrônica Acervo Saúde. 2021;13(6):e6953. doi: 10.25248/reas.e6953.2021
Chiarella T, Bivanco-Lima D, Moura JC, Marques MCC, Marsiglia RMG. A pedagogia de Paulo Freire e o processo ensino-aprendizagem na educação médica. Rev Bras Educ Méd. 2015;39:418-25.
Martins ACS. Congruência social, congruência cognitiva e conhecimento do tutor e sua associação com o processo de aprendizagem no grupo tutorial em ABP. Estudo longitudinal baseado em mapas conceituais [tese]. Recife: Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira – IMI; 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores no momento da submissão transferem os direitos autorais, assim, os manuscritos publicados passam a ser propriedade da revista.
O conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons 4.0, esta licença permite o livre acesso imediato ao trabalho e que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreando-os para indexação, passá-los como dados para o software, ou usá-los para qualquer outra finalidade legal.