Youth integration prospects in the labor market

Authors

  • Priscila Cembranel Sociedade Educacional de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-9560-686X
  • Claudete Correa dos Santos Univerisade Vale do Rio Doce
  • Carla Limberger Sociedade Educacional de Santa Catarina
  • Ana Claudia Macedo Sociedade Educacional de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v14i2.56196

Keywords:

Young people, Feedback, Labor market

Abstract

The aim of the study was to understand what companies are looking for and how the recruitment and selection processes are perceived by young people. This was developed through a quali-quantitative approach, case study and questionnaire technique. As main results, the view of young people who believe they have not been hired due to lack of experience stand out and also highlight the absence of feedback after the recruitment and selection process. On the other hand, companies defend the need to seek and find young people for loads compatible with their age and, in addition, they defend having expectations about the interests of this public.

References

Antunes, Renara Soares; Demarco, Taisa Trombetta. (2017). Contratação de profissionais sem experiência: critérios utilizados pelos recrutadores e selecionadores. Anuário Pesquisa e Extensão Unoesc Videira, v. 2: e14176. https://unoesc.emnuvens.com.br/apeuv/article/view/14176.

Barros, Daiane Monique Lima de; Matos, Nailton Santos de. (2015). A Importância da Comunicação Organizacional interna e dos Feedbacks Gerenciais. Revista de Administração, São Paulo, v. 13, n. 23, p.3-20.

Castro, Felipe Alencar Aguiar de; Fuga, Valdite Pereira; Teixeira, Marina Andrade. (2018). Um estudo sobre o modelo de contratação e gestão de funcionários em uma câmara municipal do estado de São Paulo. Revista de Humanidades, Tecnologia e Cultura. v. 8, n. 1, pp.1-20.

Chizzotti, A. (2006). Pesquisa em ciências humanas e sociais (8a ed.). São Paulo: Cortez.

Consoni, Bianca. (2010). A importância do feedback. TCC – Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Curso de Administração, Instituto Municipal de Ensino Superior de Assis, Assis, São Paulo, Brasil.

Cortez, Pedro Afonso; Zerbini, Thais; Veiga, Heila Magali da Silva. (2019). Práticas humanizadas de gestão de pessoas e organização do trabalho: para além do positivismo e do dataísmo. Trabalho, Educação e Saúde, v. 17, n. 3. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00215

Costa, Antonio Tavares. (2016). Empreendedorismo como ferramenta de desenvolvimento econômico e geração de emprego e renda: elaboração de metodologia para criação de micro e pequenas empresas. Cadernos de Gestão e Empreendedorismo. Universidade Federal do Amapá-Macapá/AP, 1 (02), 20-40. https://doi.org/10.32888/cge.v4i3.12700

Cruz, Raissa Sampaio da. (2019). Dar ou não dar feedback no processo seletivo? Eis a questão. TCC – Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Curso de Administração, Fortaleza, Ceará, Brasil.

De Paula, Vilson Vieira; Nogueira, Giulia de Mendonça. (2016). A importância da área de gestão de pessoas, para o sucesso da organização. Anais...XII Congresso Nacional de Excelência em Gestão & III INOVARSE – Responsabilidade Social Aplicada.

Dewes, J. O. (2013). A amostragem em Bola de Neve e Respondent-Driven: Uma descrição dos Métodos. 2013. 63 f. TCC (Graduação) – Graduação em Estatística, Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Espedião, Márcia; Avila, Renato Nogueira Perez; Fernandes, Pamella Rodrigues Bavia. (2014). Marketing pessoal: planejamento e estratégias para o desenvolvimento do indivíduo. Revista Eletrônica Saber. Londrina, v. 25. Recuperado de: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_30_1401827512.pdf

Fragoso, António; Valadas, Sandra T.; Paulos, Liliana. (2019). Ensino superior e empregabilidade: Percepções de estudantes e graduados, Empregadores e acadêmicos. Revista Educação e Sociedade, v.40, e0186612. DOI: 10.1590/ES0101-73302019186612

Gil, Antonio Carlos. (2014). Gestão de pessoas: Enfoque nos Papéis Profissionais. São Paulo: Atlas.

Hernández Samppieri, R. et al. (2013). Metodologia de pesquisa. Tradução: Daysi Vaz de Moraes; Revisão técnica: Ana Gracinda Queluz Garcia, Dirceu da Silva, Marcos Júlio. 5° ed., Porto Alegre: Penso.

Hernandez, Douglas et al. (2017). O ingresso dos jovens no mercado de trabalho brasileiro. Anais, Congrega Mic, n. 12, p. 60.

Ivancevich, John M. (2008). Gestão de recursos humanos. 10. ed. São Paulo: Mcgrawhill.

Jacques, T. De C. et al. (2015). Geração Z: Peculiaridades geracionais na cidade de Itabira MG. Geração Z: peculiaridades geracionais na cidade de Itabira-MG. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 9, n. 3, p. 67-83. https://doi.org/10.12712/rpca.v9i3.528

Kerckhoff, Bruna. (2016).Análise dos requisitos de contratação para as vagas de emprego na região de Criciúma: um estudo aplicado na divulgação de processos seletivos de profissionais para as áreas da Administração. TCC – Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação), Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC, Curso de Administração Habilitação Comércio Exterior, Criciúma, Santa Catarina, Brasil. Recuperado de: http://repositorio.unesc.net/handle/1/5248

Kuhn, Ivo Ney; Berwing, Aldemir; Pinto, Raquel Cristiane Feistel. (2015). O feedback como potencial de desempenho na gestão de pessoas: um estudo de caso. In: XV Colóquio Internacional de Gestão Universitária – CIGU - Desafios da Gestão Universitária no Século XXI, Mar del Plata, Argentina. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/136046

Maia, Israel Leitão et al. (2018). Estratégia Adaptada de Feedback Voltado para Ambulatórios de Graduação. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 42, n. 4, p. 29-36. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4rb20180095

Mancebo, Deise; Vale, Andréa Araujo do; Martins, Tânia Barbosa. (2015). Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 60. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782015206003

Martins, Heloísa Helena Teixeira de Souza. (1997). O jovem no mercado de trabalho. Revista Brasileira de Educação, n. 5, p. 96-109. Recuperado de: http://www.emdialogo.uff.br/sites/default/files/o_jovem_no_mercado_de_trabalho.pdf

Massi, Maria Lúcia Gili et al. (2018). Feedback dos candidatos não aprovados nos processos seletivos das empresas. Revista Científica Hermes n, v. 22, p. 422-448.

Mayhew, K.; Keep, E. (1999). The Assessment of Knowledge, Skills and Competitiveness. Oxford Review of Economic Policy, v. 15, n. 1, p. 1-15, https://doi.org/10.1093/oxrep/15.1.1

Pessoa, Manuella Castelo Branco et al. (2014). Formação profissional de jovens: a que se destina? Estudos de Psicologia, v. 19, n. 1, p. 22-30. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2014000100004

Pontes, Raquel Pereira et al. (2018). O comportamento de jovens e adultos no mercado de trabalho brasileiro com relação à permanência no emprego. Revista de Economia Contemporânea, v. 22, n. 3. https://doi.org/10.1590/198055272237

Sanchez Penaflor, Sandra and Herrera Aviles, Margarita. (2016). Os recursos humanos sob o enfoque da teoria dos recursos e capacidades. Revista Facultad de Ciencias Económicas, v. 24, n. 2, pp. 133-146. http://dx. doi. org/10.18359/rfce. 2216.

Sin, C., Amaral, A. (2017). Academics’ and employers’ perceptions about responsibilities for employability and their initiatives towards its development. Higher Education, n. 73, p. 97-111. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0007-y

Triviños, A. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Wenzel, Natália Tereza Athayde. (2017). Marketing pessoal - O desenvolvimento pessoal como diferencial do profissional do século XXI. Revista Eletrônica de Gestão, Engenharia e Tecnologia da Faculdade de Tecnologia de Piracicaba, v. 2, n. 1.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman.

Ziger, Renata; Filippim, Eliane Salete, Beltrame, Vilma. (2017). Perspectivas de Carreira para Pessoas Idosas nas Organizações. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 7, n. 3, p. 64-87. https://doi.org/10.20503/recape.v7i3.33169

Published

2024-05-01