Management strategies aimed at training creative and innovative individuals in corporate environments

Authors

  • Sibéli Liziane Drozdek Contesini Universidade do Contestado
  • Robson de Faria Silva Universidade do Contestado

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v15i2.62330

Keywords:

Creativity, Management strategies, Formation, Organizational environments

Abstract

This article aims to investigate management strategies applied to the development and empowerment of creative and innovative individuals in organizational environments. Through a systematic review of the literature and analysis of case studies, the best practices and recommendations for promoting creativity and innovation in companies have been identified. Additionally, the impacts of these strategies on the empowerment of creative and innovative individuals have been analyzed. As a result, practical recommendations for the effective implementation of these strategies have been proposed, aiming to improve organizational performance and competitiveness in the market. This study contributes to the field of management by providing an updated and scientifically grounded overview of the topic, assisting managers and business leaders in developing creative and innovative teams.

References

AMBRÓSIO, Ana Paula Santana. 11 Passos para um Modelo de Gestão voltado à Criatividade e Inovação. Bay Metrics. 2019. Disponível em: https://www.baymetrics.com.br/11-passos-para-um-modelo-de-gestao-voltado-a-criatividade-e-inovacao/. Acesso em: 11/06/2023.

BARCELOS, X.; RIOS, T. Gestão Criativa: Gerenciamento de Colaboradores. Gestão da Criatividade e Inovação, v. 26, n. 343, p. 974-983, 2017.

BRANDÃO, J.; HADAN, G.; MATOS, M. J. Inovação na Gestão. Revista da Academia de Gestão, v. 11, n. 14, p. 825-845, 2018.

CARNEIRO, Luiz Barbosa. Criatividade e Inovação: diferença e dicas para estimular. PUCPR. 2021.Disponivel em: https://ead.pucpr.br/blog/criatividade-e-inovacao. Acesso em: 11/06/2023.

CARVALHO, Luís Felipe. Gestão da inovação: o que é, cases e estratégias. AeVo. Gestão da Informação. Online. Disponivel em: https://blog.aevo.com.br/gestao-da-inovacao//. Acesso em: 11/06/2023.

CRAVO, João Aurélio. Capitalismo, Socialismo e Democracia. São Paulo, Editora: Salinas 2018.

GURGEL, Marcos Freire. Criatividade & Inovação: Uma Proposta de Gestão da Criatividade para o Desenvolvimento da Inovação. Dissertação. Pós-Graduação De Engenharia Da Universidade Federal Do Rio De Janeiro. Rio de Janeiro. 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1751677/mod_resource/content/1/Criatividade_e_Inovacao_-_Marcus_Gurgel_-_COPPE_2006.pdf. Acesso em: 11/06/2023.

LUCOSA, Camila Brandt. Política Tecnológica e Desempenho Econômico. São Paulo, Editora: Roda Viva. 2017.

LUZ, G.; SERRA, J. A Estetização do Mundo Moderno: Capitalismo Criativo. Revista Companhia das Letras, v. 26, n. 142, p. 129-137, 2015.

MARTINS, Wladmir. Criatividade e inovação nas empresas: como e aplica na liderança. Opus Human. 2020. Disponível em: https://www.opushuman.com.br/blog/criatividade-e-inovacao-nas-empresas/. Acesso em: 11/06/2023.

RAMOS, S.; GADELHA, D. C. Como a heterogeneidade do conhecimento aumenta o desempenho e a inovação. Jornal de Gestão Estratégica, v. 45, n. 16, p. 441-462, 2016.

SIERRA, S.; WILSON, F. Trabalhando nas Indústrias Criativas. Gestão Estratégica. Rio de Janeiro. Passo Fundo, 2020.

TINO, D. J.; PASSANO, G.; SOUZA, A. Dinâmicas voltadas à Gestão Estratégica. Jornal de Gestão Estratégica, v. 48, n. 27, p. 709-733, 2019.

Published

2025-05-05

How to Cite

Contesini, S. L. D. ., & Silva, R. de F. (2025). Management strategies aimed at training creative and innovative individuals in corporate environments. Revista De Carreiras E Pessoas, 15(2), 198–213. https://doi.org/10.23925/recape.v15i2.62330