Education planning in Brazil

education plans as a way of organizing national education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i45p187-205

Keywords:

Brazilian education, educational planning, National Education Plan, public education policy

Abstract

The article aimed to analyze the history of educational planning in Brazil, from the public policy materialized in the National Education Plan as a way of organizing education in the country. We sought to understand whether, in the process of preparing the plans, the concept of planning was linked to the concept of participation as an essential element for planning to address the needs of the population in social vulnerability. The article concluded that, despite all the education plans that were designed to organize Brazilian education and that most of them did not have direct participation of society, much has been advanced towards organizing education, but the sovereign presence of the interests of the legislator causes great distance between the elaboration and the execution of the educational policy.

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Author Biographies

Luciene Amaral da Silva, UFAL

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/CEDU/UFAL). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas (PPGE/CEDU/UFAL). É membro do Grupo de pesquisa Gestão e Avaliação Educacional (GAE) UFAL/CNPq. Sócia da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4798842790799032

Inalda Maria dos Santos, UFAL

Possui Pós-Doutorado em Educação (2018), Doutorado em Educação (2008), Mestrado em Educação (2001) e Graduação em Pedagogia (1997) ambos realizados na Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atualmente é professora associada do Centro de Educação no Curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3709372442003235.

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Published

2023-01-29