Narcissus reflexes
the white cube in the work of Grada Kilomba
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i45p170-186Keywords:
Art and politics, decolonialism, feminism, museumsAbstract
Narcissus’ reflections aims to investigate the way in which Portuguese interdisciplinary artist Grada Kilomba reflects upon the white cube on the first volume of her “Illusions” trilogy: Narcissus and Echo. In dialogue with theorists such as bell hooks, Brian O’Doherty, Frantz Fanon, Maria Aparecida Bento and Mirtes Oliveira, the analysis of the artwork focuses on its questioning around the alleged neutrality of the white cube and on the analogy the artist establishes between this gallery style and the racial organization of the western world.
Downloads
Metrics
References
AGÊNCIA Senado. Brancos dominam representação política, aponta grupo de trabalho. Senado notícias, 26 de novembro de 2021. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/11/26/brancos-dominam-representacao-politica-aponta-grupo-de-trabalho. Acesso em: 30 de maio de 2022
ÁVILA, Lazslo Antonio. O que existia antes dos mitos? Psicanálise e mitologia grega revisitadas. In: COSTA, Paulo José da (org.). Psicanálise e Mitologia Grega: Ensaios. 1. ed. [S. l.]: Appris, 2017. cap. 2, p. 28-39. ISBN 978-8547306847. E-book (227 p.).
BALL, Molly. Donald Trump Didn't Really Win 52% of White Women in 2016. Time, 18 de outubro de 2018. Disponível em: https://time.com/5422644/trump-white-women-2016. Acesso em: 30 de junho de 2022.
BENTO, Maria Aparecida da Silva. Pactos narcísicos no racismo: branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. 2002. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) - Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002. doi:10.11606/T.47.2019.tde-18062019-181514. Acesso em: 30-05-2022
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. 1. ed. São Paulo: Ubu, 2020. 296 p. ISBN 978-65-86497-18-2. Ebook (296 p.).
HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e representação. 1. ed. São Paulo: Elefante, 2019. 286 p. ISBN 978-85-93115-21-9. E-book (286 p.).
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019. 213 p. ISBN 978-65-5691-000-0. Ebook (3150 posições).
O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia de espaço na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
OLIVEIRA, Mirtes Marins de. Anotações para pesquisa: histórias das exposições e a disseminação do cubo branco como modelo neutro, a partir do Museum of Modern Art, de Nova York. In: OLIVEIRA, Mirtes Marins de; CYPRIANO, Fábio. Histórias das exposições. Casos exemplares. 1. ed. São Paulo: Educ, 2016. p. 39-51. ISBN 978-85-283-0530-2.
OLIVEIRA, Mirtes Marins de. Os segredos das exposições: Notas para um estudo sobre o fetiche. In: ZAGO, Renata (org.). HISTÓRIA(S) DE EXPOSIÇÕES: PERSPECTIVAS E TRAJETÓRIAS. 1. ed. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2021. p. 17-24. ISBN 978-65-89512-28-8.
PRASAD, Ritu. How Trump talks about women - and does it matter?. BBC News, 29 de novembro de 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/news/world-us-canada-50563106. Acesso em: 01 de julho de 2022.
SIMÕES, Igor Moraes. Todo cubo branco tem um quê de Casa Grande: racialização, montagem e histórias da arte brasileira. Revista PHILIA | Filosofia, Literatura & Arte. Porto Alegre, volume 3, número 1, p. 314-329, maio de 2021.
SIMÕES, Igor Moraes. Montagem Fílmica e Exposição: Vozes Negras no Cubo Branco da Arte Brasileira. Orientador: Profª Drª Blanca Luz Brites. 2019. 298 f. Tese (Douturado em Artes Visuais) - UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, [S. l.], 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/197434. Acesso em: 25 de maio 2022.
VOLZ, Jochen et al. Grada Kilomba: desobediências poéticas. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2019. 161 p. ISBN 978-85-8256-110-2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Aurora. Journal of Art, Media and Politics.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.