Curriculum in motion

the construction of the New High School at Colégio São Luís

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i48p114-143

Keywords:

New High School Law, Colégio São Luís, Curriculum

Abstract

Technological advances have generated significant impacts in all areas, including education. The publication of the New High School Law marks the necessary curricular adaptation for basic education institutions. Other brazilian education regulatory documents and documents from the Jesuit Basic Education Network (RJE) coincide with the need for curricular updating. This research project aims to evaluate the process of curricular renewal in high school at Colégio São Luís. To this end, strategies for implementing a moving curriculum and for developing skills in the teaching and learning process were analyzed. As a method, the experience report was adopted, complemented by bibliographical research, examination of documents and interviews with school professionals. It is expected, as a result, that the analysis of the Colégio São Luís case can serve to reflect on the curriculum updating process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Rafael de Paula Aguiar Araujo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP, professor do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da PUC-SP. Pesquisador do NEAMP.

References

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em Projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

CHRISTAKIS D. A. Et al. How early media exposure may affect cognitive function: A review of results from observations in humans and experiments in mice. In: Proc Natl Acad Sci USA. 2018; 115, 9851-8. Disponível em: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1711 548115. Acessado em: 25/10/23.

FORTUNATO, Ivan. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In:

FORTUNATO, I.; NETO, A. S. Método(s) de pesquisa em educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

HANSON, Katherine. The influence of early media exposure on children’s development and learning. Doctoral Dissertations. 1011. 2017. Disponível em: https://scholarworks.umass.edu/dissertations_2/1011. Acesso em 25/10/23.

KHOUJA, J. N. et al. Is screen time associated with anxiety or depression in young people? Results from a UK birth cohort. In: BMC public health, 19(1), 82, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12889-018-6321-9. Acesso em 25/10/23.

KLEIN, Luiz Fernando. Educação jesuíta e pedagogia inaciana. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

ROSA, Harmut. Aceleração – A transformação das estruturas temporais na Modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.

SARTORI, Giovanni. Homo videns: televisão e pós-pensamento. Bauru: EDUSC, 2001.

Documentos:

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de junho de 2014. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 23 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 23 out. 2022.

Características da Educação da Companhia de Jesus. São Paulo: Loyola, 2009.

PEC – Projeto Educativo Comum da Rede Jesuíta de Educação Básica: 2021-2025. São Paulo: Rede Jesuíta de Educação, Loyola, 2021.

VEIGA-NETO, Alfredo. NOGUERA, Carlos Ernesto. Conhecimento e Saber - alguns apontamentos. Texto elaborado como subsídio ao Programa Currículo em Movimento, coordenação da Diretoria de Concepções e Orientações Curriculares para Educação Básica do Ministério da Educação (DCOCEB/SEB/MEC). Março de 2009

Published

2023-12-21