Real ou ficção?

a sátira do nacionalismo brasileiro na série "Filhos da Pátria"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2024v17i49p50-70

Keywords:

Nacionalismo; Identidade Nacional; Sátira; Filhos da Pátria

Abstract

Abstract

This work aims to analyze the relationship between humor and politics through the satire of Brazilian nationalism. To this end, the literature focuses on two currents of study, the first being that which understands nationalism as a kind of imagined community (Anderson, 1983) and the second which argues that this phenomenon is awakened in society in a banal way, exponentiated by use of elements of national identity (Billing, 1995). The object of research will be the television series "Filhos da Pátria", an audiovisual product from Globoplay. Developed using content analysis methodology, the research concluded that the satire of Brazilian nationalism was used as a way of criticizing both Brazilian society and politics.

Keywords: Nationalism; National Identity; Satire; Filhos da Pátria

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Author Biographies

Carlos Augusto Dias do Nascimento, Universidade Federal de Minas Gerais

Jornalista paraense radicado em Belo Horizonte. Mestrando em Ciência Política pelo Departamento de Ciência Política da Universidade Federal de Minas Gerais e especialista em Projetos Editoriais Impressos e Multimídia pelo Centro Universitário Una. Pesquisador em comunicação política, comportamento político e opinião pública.

Horrana Grieg e Souza Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel em Direito pelo Unicentro Newton Paiva (2009), Pós-Graduada em Direito Público pelo Centro Universitário de Araras Dr. Edmundo Ulson (UNAR), Bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) - 2024. Mestranda no curso de Antropologia na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) com início do curso no primeiro semestre de 2021. Doutoranda no curso de Ciências Políticas na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) com início do curso no primeiro semestre de 2024. Advogada (OAB/MG: 159.556), com atuação em diversos processos judiciais e extrajudiciais de Regularização Fundiária Urbana e Rural. Vinculada ao Grupo de Pesquisa "Opinião Pública, Marketing Político e Comportamento Eleitoral" (www.opiniaopublica.ufmg.br), da Universidade Federal de Minas Gerais. Associada ABRAPEL - Associação Brasileira de Pesquisadores Eleitorais - (https://www.abrapel.org.br). 

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Published

2024-08-30