Fredric Wertham and McCarthyism
A Chess piece
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-6672.2025v17i51p173-192Keywords:
Comics, Machartism, Fredric WerthamAbstract
This research presents the problematization of Fredric Wertham, a psychiatrist born in 1895 and who had a great relationship with the censorship of comics in the United States during the 1950s, and his relationship with McCarthyism, an American politician who in the same period of Wertham performance, provoked a "witch hunt" that aimed to extinguish a supposed communism within the North American borders. The article contemplates the bibliographic research, of the exploratory type, of qualitative approach, as highlighted by Moreira and Caleffe (2008). We consider as an element of conclusion that McCarthyism was harmful to American society, at the same time as the ideas and book of Fredric Werham. However, neither one nor the other managed to carry out their intentions. McCarthyism was quickly perceived as an exaggeration at the same time that Wertham was unable to end superhero comics, which thrived on forced censorship by the psychiatrist himself.
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Indústria Cultural e Sociedade. Paz e Terra, p. 1–70, 2002.
ANDRAE, T. Carl Barks e os quadrinhos Disney. São Paulo: Criativo, 2017.
ARBEX JR., J. Guerra Fria. São Paulo: Moderna, 1997.
ARON, R. Paz e Guerra entre as Nações. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.
BIANCHI, A. Buckley Jr., Kirk e o renascimento do conservadorismo nos Estados Unidos. Em: CRUZ, S. V. E; KAYSEL, A.; CODAS, G. (Eds.). Direita, volver! São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2015. p. 247–260.
CAMPOS, R. DE. HQ: Uma pequena história dos quadrinhos para uso das novas gerações. São Paulo : Veneta, 2022.
COMICS MAGAZINE ASSOCIATION OF AMERICA. Comic book code of 1954. . 1954.
CRIST, J.; WERTHAM, F. Horror in the Nursery. Collier’s Magazine, p. 22, 27 mar. 1948.
FERREIRA, A. Caça às Bruxas: Macartismo, uma tragédia americana. Porto Alegre: L&PM, 1989.
FICHOU, J.-P. A civilização americana. Campinas: Papirus, 1990.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1987.
HIRSCH, P. S. Pulp Empire: The Secret History of Comic Book Imperialism. Chicago: University of Chicago Press, 2021.
HOBSBAWM, E. Era dos Extremos - Eric Hobsbawn.pdf. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
JONES, G. Homens do Amanhã. São Paulo: Conrad, 2006.
JUNIOR, G. A Guerra dos Gibis. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
LEICK, K. Comics. Em: Parents, Media and Panic through the Years. Cham: Springer International Publishing, 2019. p. 29–39.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da Pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NYBERG, A. K. William Gaines and the battle over EC Comics. Em: HEER, J.; WORCESTER, K. (Eds.). A comics studies reader. Jackson: University Press of Mississippi, 2009. p. 58–68.
PRZYWALNY, D. Comic Books as the Modern American Mythology. Ad Americam. Journal of American Studies, n. 15, p. 117–128, 2014.
SANTOS, R. O. DOS. Webcomics Malvados: Tecnologia E Interação Nos Quadrinhos De André Dahmer. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Tecnologia. UTFPR, Curitiba, Brasil, 2010.
SANTOS, R. O. DOS. Medo, Paranoia, Macarthismo e o Século XXI : Usando o Episódio 22 de Além Da Imaginação em Sala De Aula. História: Questões & Debates, v. 67, n. 1, p. 283–307, 2019.
SILVA, L. H. F. DA. O terror brasileiro: um olhar sobre uma tradição popular nos quadrinhos. Programa de Pós-Graduação em Tecnologia. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, Brasil, 2011.
TANAKA, E. K. I. CENSURA E MACARTHISMO EM FORCE OF EVIL, DE ABRAHAM POLONSKY. Estudos Anglo-americanos, v. 45, n. 2, p. 291–311, 2016.
TILLEY, C. L. Seducing the Innocent: Fredric Wertham and the Falsifications That Helped Condemn Comics. Information & Culture, v. 47, n. 4, p. 383–413, nov. 2012.
WERTHAM, F. Seduction of the innocent. Toronto: Clarke, Irwin & Company , 1954.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aurora. Journal of Art, Media and Politics.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.








