Schools and racism

identities and perceptions of hig school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2675-8253.2022v3n1A2

Keywords:

Racism, Schools, Identity, Inequality, Intersectionality

Abstract

Steming from an intersectional analysis tool molded as a questionnaire, this article brings one of the data nuances collected: The perception of racism at schools (in the last years of school what it is called in Brazil "Ensino Médio"). In addition, it seeks for presenting how the creation of indentities and inequalities are connected to racism studies. Historical assumptions about racism and education will be presented, since our country was endowed with a legislation which was used to assume an hygienist and eugenic education. Lastly, the data about racism, stemming from the entitled questionnaire: “Intersectional analysis of school violence: perceptions and behaviors of high school students”, will be expound.

References

BABBIE, Earl. Métodos de Pesquisas de Survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

BAPTISTA, Claudio Roberto. Educar e incluir: introduzindo diálogos. Em C. R. Baptista (Org), Inclusão e escolarização: Múltiplas perspectivas (pg.7-16). Porto Alegre: Meditação, 2009.

BHABHA, Homi K. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.

CANIVEZ, Patrice. Educar o cidadão? Campinas: Papirus, 1991.

CARVALHO, Mauro Giffoni. A construção das identidades no espaço escolar. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 20, n. 1, p. 209-227. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161>. Acesso em: 12 jun. 2020.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do Silêncio Do Lar Ao Silêncio Escolar: Racismo, Preconceito e Discriminação Na Educação Infantil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

CORDEIRO, Aliciene Fusca Machado; BUENDGENS, Jully Fortunato. Preconceitos na escola: sentidos e significados atribuídos pelos adolescentes no ensino médio. Revista de Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 16, n. 1, p. 45-54. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572012000100005&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 17 jun. 2020.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil. 1917-1945. São Paulo: Edunesp, 2006.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

HASENBALG, Carlos A. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

Heilborn, M. L., Araújo, L., & Barrreto A. (Orgs.) (2010). Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça. Secretaria de Políticas para as Mulheres. Brasília. Disponível em: <https://nacomsisal.files.wordpress.com/2017/03/gestc3a3o-de-polc3adticas-pc3bablicas-em-gc3aanero-e-rac3a7a.pdf> Acesso em: 23 junho 2020.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

IASULAITIS, Sylvia; CAMARGO, Bruna Quinsan; ESPÓSITO, Yuri Bataglia. A construção de uma ferramenta para análise interseccional da violência escolar: percepções e comportamentos de estudantes no Ensino Médio, Descrição. Revista Extensão da UFRB, Cruz das Almas, v. 15, n. 01, p.83-99. Disponível em: <https://issuu.com/proext/docs/revista_extensa_o-_15__volume_boa_>. Acesso em: 12 maio 2019.

MEDEIROS, Priscila Martins; VIEIRA, Paulo Alberto dos Santos. Por narrativas outras: educação e desracialização da experiência negra no brasil. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 49, n. 171, p. 288-307. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742019000100288&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 20 jun. 2020.

MEDEIROS, Priscila Martins; VIEIRA, Paulo Alberto dos Santos.. O descentramento e a desracialização do nacional: estado, relações étnico-raciais e ações afirmativas no Brasil. 2014. 233 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.

MISKOLCI, Richard. Marcas da Diferença no Ensino Escolar. São Carlos, EdUFSCar, 2010.

MISKOLCI, Richard; LEITE JÚNIOR, Jorge. (Org). Diferenças na educação: outros aprendizados. São Carlos/SP: EdUFSCar, 2014.

PANKE, Luciana; IASULAITIS, Sylvia. Mulheres no poder: aspectos sobre o discurso feminino nas campanhas eleitorais. Opin. Publica, Campinas, v. 22, n. 2, p. 385-417. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-62762016000200385&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 20 julho de 2019.

SALES, Leila Maria Ferreira; SILVA, Joyce Mary Adam de Paula. Diferenças, preconceitos e violência no âmbito escolar: algumas reflexões. Cadernos de Educação | FaE/PPGE/UFPel |Pelotas [30]: 149 - 166, janeiro/junho 2008. Acesso em: 08 jul. 2020

TELES, Lanna Moura Sá; ADI, Ashjan Sadique. Hipersexualização das Mulheres Negras: aspectos sócio-históricos e a influência da mídia. TCC (Graduação) - Curso de Psicologia, Fasb - Faculdade São Bernardo, São Bernardo do Campo, 0000. Disponível em: http://avef.fasb.edu.br/mod/data/view.php?d=6&rid=125. Acesso em: 27 jul. 2020.

Published

2022-09-29

How to Cite

Borri de Oliveira, J. V. (2022). Schools and racism: identities and perceptions of hig school students. Revista Avesso: Pensamento, Memória E Sociedade, 3(1). https://doi.org/10.23925/2675-8253.2022v3n1A2

Issue

Section

Artigos