Literacy in the Contemporary Scene

Authors

  • Angela Del Carmen Bustos Romero de Kleiman UNICAMP

Keywords:

School Literacy, Digital Culture, Multimodality

Abstract

In this paper I examine the relationship between literacy and contemporaneity. I take as a point of departure for my discussion school literacy and its links with literacies in other institutions of the contemporary scene, in order to determine the relation between contemporary ends of reading and writing (in other words, the meaning of being literate in contemporary society) and the practices and activities effectively realized at school in order to reach those objectives. Using various examples from teaching and learning situations, I discuss digital literacy practices and multimodal texts and multiliteracies from both printed and digital cultures (SANTAELLA, 2000). Throughout, I keep as a background for the discussion the functions and objectives of school literacy and the professional training of teachers who would like to be effective literacy agents in the contemporary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Angela Del Carmen Bustos Romero de Kleiman, UNICAMP

Possui graduação em Letras pela Universidade de Chile (1967), Mestrado em Lingüística (1969); PhD em Lingüística (1974) ambos pela University of Illinois; pós-doutorado no Center for the Study of Reading na University of Illinois e na University. of Georgia (1982-1983). Atualmente é Professor Titular, colaboradora aposentada na Universidade Estadual de Campinas. Coordenou a implantação, em 1982, do Departamento de Linguística Aplicada no Instituto de Estudos da Linguagem da Unicamp, e dos cursos de Mestrado e Doutorado do Departamento.Tem experiência na área de Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, EJA, formação do professor de língua materna e letramento. Nessas áreas, publicou e organizou os seguintes livros e coletâneas: Leitura: Ensino e Pesquisa (1989, 2011); Texto e Leitor: Aspectos cognitivos da leitura (1989, 15ª ed. 2013); Oficina de Leitura, (1993, 15ª ed. 2013), Leitura e Interdisciplinaridade: Tecendo redes nos projetos da escola (1999, 2009, com Silvia Moraes), Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e escrever? (2005, 2010); Oficina de Gramática. Metalinguagem para principiantes (2012, com Cida Sepulveda), Também organizou várias coletâneas que reúnem trabalhos importantes nas suas áreas de atuação: Os significados do letramento (1995, 2012); A Formação do Professor. Perspectivas da Linguística Aplicada (2001, 2009), O ensino e a formação do professor (2000, com I. Signorini); Letramento e Formação do Professor. Práticas discursivas, representações e construção do saber (2005, 2009, com Maria de Lourdes M. Matencio); Linguística Aplicada: suas faces e interfaces (2007, com M. Cavalcanti); Letramentos Múltiplos: agentes, práticas e representações (2008, com Maria Do Socorro Oliveira).

Published

2014-11-21

How to Cite

Kleiman, A. D. C. B. R. de. (2014). Literacy in the Contemporary Scene. Bakhtiniana. Revista De Estudos Do Discurso, 9(2), Port. 72–91 / Eng. 78. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19986

Issue

Section

Articles