Cooperative-school in federal institutes:

a study in the cooperative-school of students from Instituto Federal do Sul de Minas [federal institute of southern minas] Machado Campus

Authors

  • Edmilson Antonio de Paula Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP
  • Mário Smarjassi Filho Pontifícia Universidade Católica - PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/cintec.v1i2.63055

Keywords:

public education, federal institutes, cooperative-schools

Abstract

Objective: Main objective of the research: the present study aims to understand how the constitution, implementation and development of its operational activities of the Student Cooperative-School of the Instituto Federal do Sul de Minas, Machado campus, took place, to present a reference model to the Federal Institute of São Paulo, aiming for its applicability, if there is interest.

Diagnosis: the problem situation you had and whether the studies carried out and demonstrated are sufficient to apply such a proposed model?

Methodology: the methodology applied, to carry out the study, contacts were initiated via institutional email with the cooperative-school entity, which was granted permission for this study, by forwarding legal public documents: minutes of the extraordinary general meeting and its bylaws and technical, pedagogical and financial cooperation agreement model. The bibliographic and documentary research that supports this analysis included the applicable legislation on Federal Institutes and Cooperative Entities, investigating their regulations, based on official publications.

Results/application: the results of the case study, which in accordance with applicable legislation studied cooperative entities, to understand their operation, and the work includes a roadmap to follow, aiming to facilitate its creation, if there is interest.

Contributions: throughout this study, information was provided for the constitution, implementation and development of the school cooperative at the Federal Institute of São Paulo, if interested.

References

Agência Estadual de Notícias do Governo do Estado do Paraná. (2023). Governo propõe implementar cooperativas-escolas para potencializar colégios agrícolas. Agência Estadual de Notícias. https://www.aen.pr.gov.br/Noticia/Governo-propoe-implementar-cooperativas-escolas-para-potencializar-colegios-agricolas.

Ata de Assembleia Geral Extraordinária da Cooperativa-Escola dos Alunos do Instituto Federal do Sul de Minas, campus Machado/MG. (2017). http://www.portal.ifsuldeminas.edu.br/atas.

Beuren, I. M. (Org.) (2013). Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: teoria e prática. Atlas.

Castro, D. P. de. (2008). Auditoria e controle interno na administração pública: evolução do controle interno no Brasil: do código de contabilidade de 1922 até a criação da CGU em 2003: guia para atuação das auditorias e organização dos controles internos nos Estados, Municípios e ONGs. Atlas.

Centro Paula Souza - CETEC. (n.d.). Apresentação da Cooperativa-Escola dos alunos da ETEC - Governo do Governo do Estado de São Paulo. http://www.cpscetec.com.br/cps/cetec/cooperativa.php.

Conselho Federal de Contabilidade. (2017). Norma Brasileira de Contabilidade ITG 2004 - Entidades Cooperativas. http://www2.cfc.org.br/sisweb/sre/detalhes_sre.aspex

Convênio de Cooperação Técnica, Pedagógica e Financeira nº 01/2012. Processo 23345.00055/2012-66, de 1 de março de 2012. (2012).

Lei nº 5.764, de 16 de dezembro de 1971. Define a política nacional de cooperativismo, institui o regime jurídico das sociedades cooperativas, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5764.htm.

Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, que criou os institutos federais de educação, ciência e tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/lei/11892.htm.

Organização das Cooperativas do Estado de Minas Gerais (OCEMG). (2019). Registros dos atos constitutivos aos órgãos públicos competentes: análises dos documentos constitutivos, para a constituição de cooperativas. http://www.sistemaocemg.coop.br/servicos.

Organização das Cooperativas do Estado de Minas Gerais (OCEMG). (2019). Relatório de gestão fiscal: modelos do balanço patrimonial e da demonstração das sobras e perdas do exercício, para as cooperativas. http://www.ocemg.coop.br.

Portaria nº 4.033, de 24 de novembro de 2005. (2005). Regulamenta o funcionamento das cooperativas-escolas bem como suas relações jurídico-formais com os institutos federais de educação profissional vinculadas ao Ministério da Educação. Diário Oficial da União. Brasília, DF. http://www.diariodasleis.com.br/legislacao/federal/91553.

Portal Tributário. (2022). Carga Tributária das Cooperativas. http://www.portaltributario.com.br/artigos/cooperativas.htm.

Secretaria da Fazenda do Governo do Estado de São Paulo (SEFAZ). Consulta tributária nº 20.330, de 2 de outubro de 2019. (2019). Imunidade Tributária. http://www.legislacao.fazenda.sp.gov.br.

Secretaria da Fazenda do Governo do Estado de São Paulo (SEFAZ). (2000). Regulamento do imposto sobre à circulação de mercadorias ou prestação de serviço de transporte interestadual ou intermunicipal, ou de comunicação. Diário Oficial http://www.legislacao.fazenda.sp.gov.br.

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE). (2022). O que é e como formar uma cooperativa? SEBRAE. http:///www.sebrae.com.br/sites/portalsebrae/artigos/artigoscooperacao.

Published

2024-02-25

How to Cite

Paula, E. A. de, & Smarjassi Filho, M. (2024). Cooperative-school in federal institutes:: a study in the cooperative-school of students from Instituto Federal do Sul de Minas [federal institute of southern minas] Machado Campus. Revista Científica Cintec, 1(2), 105–128. https://doi.org/10.23925/cintec.v1i2.63055

Issue

Section

Relatos Tecnológicos