THE ANCHIETANA THEATRICAL LANGUAGE AS A CATECHETICAL-PEDAGOGICAL DIMENSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.v3.2024e69222

Keywords:

Theatrical language, José de Anchieta Theater, History and theater

Abstract

The article begins with an approach to theatrical language as an object of study, in the item called “Theatre as a historical document”. It is argued that it is possible to understand that theatrical sources can be used as documents in the historian's workshop, because they contribute to the understanding of social reality at a given historical moment. Then, in the topic entitled “The Anchietan theatrical language as a catechetical-pedagogical dimension”, Anchieta's theater is understood from the perspective that it is inserted in the catechetical-pedagogical indoctrinating project and is in line with the implementation of a civilizing bias- Portuguese colonizer carried out in Colonial Brazil in the 16th century.

Author Biography

Marcelo Flório, Universidade de Guarulhos

Possui Graduação em História (PUC/SP-1992), Mestrado em História (PUC/SP-1995), Doutorado em Ciências Sociais (PUC/SP-2004), Estágio Pós-Doutoral em História (PUC/SP-2010). Foi pesquisador na Divisão de Pesquisas no Centro Cultural São Paulo da Prefeitura de São Paulo, entre os anos de 1993 a 2000. Foi professor substituto no Curso de História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, entre os anos de 2000 a 2003. Foi professor da Universidade Anhembi Morumbi, de 2001 a 2016. É professor da UNG (Universidade de Guarulhos) e leciona no curso de Pedagogia as seguintes disciplinas: Fundamentos da Educação, Educação das Relações Ètnico-Raciais, Currículo e Projeto Pedagógico e Metodologia do Ensino de História. É Editor Científico da Revista Cordis: Revista Eletrônica de História Social da Cidade do Programa de Pós-Graduação em História da PUC/SP. Publicou diversos artigos em revistas especializadas e organizou quatro livros: Polifonias da Cidade: memória, arte e cidade; Olhares Cruzados: cidade, história, arte e mídia e História, Cotidiano e Linguagens e Tecituras das cidades: história/ memória/ educação.

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Published

2024-11-28

How to Cite

Flório, M. (2024). THE ANCHIETANA THEATRICAL LANGUAGE AS A CATECHETICAL-PEDAGOGICAL DIMENSION. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, 3(33), e69222. https://doi.org/10.23925/2176-4174.v3.2024e69222

Issue

Section

Artigos Livres