"LIMIT-SITUATION", "LIMIT-ACT" AND "PRACTICABLE UNPRECEDENTED": CURRENT CATEGORIES TO PROBLEM THE "PERCEPTION" OF REALITY

Authors

  • Anderson Rodrigues de Souza Universidade Federal do Amazonas e Prefeitura de Itacoatiara (AM) http://orcid.org/0000-0002-5087-4633
  • Jaciara de Sá Carvalho UNESA - Universidade Estácio de Sá Programa de Pós-Graduação em Educação Linha TICs nos Processos Educacionais http://orcid.org/0000-0003-1497-3930

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2018v16i4p1288-1308

Keywords:

Limit-situation. Limit-act. Unprecedented-viable. Paulo Freire. Professor of informatics.

Abstract

Daily, Brazilian teachers seek to develop political-pedagogical practices under conditions that are inappropriate for the teaching-learning process. This is the case with computer teachers working in the public network of the city of Itacoatiara (AM), with only four laboratories working precariously in a universe of 127 schools in 2018. This article draws upon from an investigation that analyzed the discourses of these educators about their practices, through of an approximation of the "limit situation", "limit act" and "unprecedented-viable" categories (FREIRE, [1968] 1987). The research sugests out that these professionals develop alternatives to overcome the "perceived" technological precariousness as an "obstacle" to the educational process. However, because they do not lead to the "overcoming" of this "limit situation," the alternatives do not constitute "boundary acts" and do little to change the lived reality. Considering that it is the task of critical research and action to witness, identify contradictions, spaces of action and act together, the investigation supported the beginning of a network of computer teachers that, driven by the researcher- will seek to create an unprecedentedviable. This article aims to present a discussion about the "perception" of teachers about a given reality according to adopted framework and, in this way, expose the current and flexible of categories worked by Freire fifty years ago.

Author Biographies

Anderson Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Amazonas e Prefeitura de Itacoatiara (AM)

É mestre em Educação (UNESA), especialista em Metodologia do Ensino Superior (Uninorte) e tecnológo em Informática (UniverCidade). Professor de Informática na rede municipal de Itacoatiara (AM), também atua como Analista de Tecnologia da Informação na Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Tem interesse em temáticas relativas à tecnologias web e Informática na Educação.

Jaciara de Sá Carvalho, UNESA - Universidade Estácio de Sá Programa de Pós-Graduação em Educação Linha TICs nos Processos Educacionais

Professora adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA, no Rio de Janeiro, e pesquisadora do Grupo de Pesquisas em Tecnologias de Informação e Comunicação nos Processos Educacionais (TICPE). É doutora e mestre em Educação (USP), especialista em Gestão de Processos Comunicacionais (ECA/USP) e bacharel em Comunicação (PUC-SP). Coordenou e participou de projetos e programas no Terceiro Setor em que tecnologias digitais tiveram papel de destaque.  Suas pesquisas envolvem a inter-relação das seguintes temáticas: educação, tecnologia, Paulo Freire, comunicação e cidadania. É uma das organizadoras do e-book bilíngue “Educação e Tecnologia: abordagens críticas”, disponível na web, e integrante da (nascente) “Rede International de Pesquisas Críticas em Educação e Tecnologia”.

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Published

2018-12-18

Issue

Section

Dossiê Temático: "50 ANOS DA PEDAGOGIA DO OPRIMIDO: ler a realidade e construir a esperança"