<strong>CHANGES IN SCHOOL DAY-TO-DAY CAUSED BY THE IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL LAPTOPS</strong>

Authors

  • Martha Kaschny Borges Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Maximiliana Batista Ferraz dos Santos Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

Education laptops, curriculum, public policies.

Abstract

This article presents the first results of a study that investigated the introduction and use of educational laptops in an elementary school and possible changes in the established curriculum that this type of digital technology can bring. In order to contextualize this proposition, we tried to present the project One Laptop per Child (OLPC), its pedagogical bases, as well as its relation to the actions developed in Brazil, through the Project on Student One Computer (UCA) coordinated by the Ministry of Education (MEC). The experiences highlighted refer to a public elementary school that participates in the pre-pilot phase of Project UCA. The main results indicate that the methodology of learning projects was adopted and the continuing education as it is a necessity.

Author Biographies

Martha Kaschny Borges, Universidade do Estado de Santa Catarina

Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação a distância, ensino superior, tecnologias de informação e de comunicação e ensino fundamental. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1991);Mestrado em Educação pela Université Pierre Mendes France II (1998);Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Educação - Université Pierre Mendes France II (2001). Atualmente é professora associada da Universidade do Estado de Santa Catarina e Coordena o Programa de Pós-Graduação em Educação.

Maximiliana Batista Ferraz dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina

Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia educacional, informática educacional, formação de professores, orientação e coordenação pedagógica. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (2002); Especialização em Informática na Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2004) e Especialização em Gestão Escolar pela Faculdade Adventista Paranaense (2008). Atualmente é aluna bolsista Capes do programa de Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

Issue

Section

Artigos