<strong>ADULT NON-SCHOOL EDUCATION AND ETHNO-RACIAL RELATIONS</strong>

Authors

  • Kátia Regis Pontifícia Universidade Católica de São Paulo- PUC-SP

Keywords:

ethno-racial relations, black population, non-school education

Abstract

This article presents an analysis of thirteen theses and dissertations on the theme of non-school Adult education and ethno-racial relations, produced between 1999 and 2006. It presents data that refers to research analyzed and reflects on its theoretic substantiation, such as criticisms related to current ethno-racial relations. It debates the principal themes investigated: a) the educational dimension of the actions of the black movements’ organizations, of civil society organizations, of cultural nuclei of the black population, as well as through religious practices in Confraternities and in African-based religions such as Candomblé, and b) the contributions of educational practices carried out in these places in order to construct black identity. The issues discussed offer elements for understanding how these practices contribute to questioning school education, through criticism and proposals for its curricula.

Author Biography

Kátia Regis, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo- PUC-SP

Doutora em Educação (Currículo) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Graduada em História pela Universidade de São Paulo (2000) e Mestre em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Doutora em Educação (Currículo) pela mesma Universidade (2009). Entre 1998-2002 foi educadora e coordenadora do Centro de Educação e Organização Popular, que desenvolvia a alfabetização e pósalfabetização de jovens e adultos. Coordenou o Núcleo de Consciência Negra na Universidade de São Paulo (1998-2002), sendo responsável pelo projeto de alfabetização e pósalfabetização de jovens e adultos que enfatizava as discussões sobre as relações etnicorraciais no currículo da Educação de Jovens e Adultos. Lecionou História para o ensino fundamental na Rede Municipal de Ensino de São Paulo (2002-2005). Assessora de formação e sistematização no Núcleo de Educação de Jovens e Adultos do Departamento de Orientações Educacionais e Pedagógicas da Secretaria Municipal de Educação de Guarulhos. Atua na formação de educadores. Principais temas de discussão na área educacional: currículo, relações raciais, Educação de jovens e adultos, educação popular.

Issue

Section

Artigos