URBAN PERIPHERIES AND THE EFFECT OF THE TERRITORY: CONCEPTUAL CONTRIBUTIONS FOR ANALYZES OF CURRICULAR PROCESSES AND SCHOOL WORK

Authors

  • Simone Costa Moreira Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Graziella Souza dos Santos Municipal Teaching Network of Porto Alegre/RS.
  • Luís Armando Gandin Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p927-957

Keywords:

Urban periphery. Territorial effect. Curriculum. School work.

Abstract

The goal of this paper is to examine the contributions of the incorporation of the concepts of urban periphery and territorial effect in the analysis of educational and curricular processes in schools located in places of extreme poverty. The specificity and the complexity of the school work in the periphery schools were the guiding principles of two doctoral studies – the basis of this paper – that focused on the Municipal Schools of Porto Alegre. The theoretical perspective of Sociology of Education and Critical Educational Studies in the understanding of the school institution, the conceptions of periphery and hyperperiphery (ROSA, 2009, TORRES; et. al., 2003) and territory effect (MAURIN, 2004; BRUNO; MENDES, 2014), and the methodology of critical ethnography were central to the research and this paper. This article uses these concepts by bringing some conclusions of the investigations, and argue that these conceptual tools can be useful for the complexification of the analysis of educational processes.

Author Biographies

Simone Costa Moreira, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduated in Pedagogy, Master and PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graziella Souza dos Santos, Municipal Teaching Network of Porto Alegre/RS.

Graduated in Pedagogy, Master and PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) and pedagogical coordinator in the Municipal Teaching Network of Porto Alegre/RS.

Luís Armando Gandin, Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor at the Graduate Program in Education and the School of Education of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) and a CNPq Researcher.

References

ALGEBAILE, Eveline Bertino. Escola pública e pobreza: expansão escolar e formação da escola dos pobres no Brasil. Niterói, 2004. 277f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2004.

ANDRADE, Luciana Teixeira; SILVEIRA, Leonardo Souza. Efeito do território: explorações em torno de um conceito sociológico. Civitas – Revista de Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 381-402, mai.-ago. 2013.

APPLE, Michael W. Conhecimento Oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis: Vozes, 1999.

APPLE, Michael W. Educação e Poder. Porto Alegre: ArtMed, 1989.

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2006.

APPLE, Michael W. Política Cultural e Educação. São Paulo: Cortez, 2000.

APPLE; Michael W.; AU. Wayne; GANDIN, Luís Armando (Org.). Educação Crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011.

ARROYO, Miguel G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação e Sociedade. Campinas, v. 31, n. 113, p. 1381-1416, out-dez. 2010.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Efeitos de lugar. In: BOURDIEU, Pierre (Coord.). A miséria do mundo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. As categorias do juízo professoral. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio. Escritos de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BRUNO, Gustavo; MENDES, Igor Issaf. Geografia de Oportunidades e a Estruturação da Oferta Educacional: uma análise comparativa entre bairros da região do Barreiro em Belo Horizonte. Trabalho apresentado no 11ª Encontro de Pesquisa em Educação da Região Sudeste -ANPEdSUDESTE , no GT 4: Pesquisa, Políticas Públicas e Direito à Educação. São João del-Rei, MG, 2014.

BURGOS, Marcelo Baumann (Org.). A escola e o mundo do aluno: estudos sobre a construção social do aluno e o papel institucional da escola. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

CARSPECKEN, Phil Francis. Pesquisa Qualitativa Crítica: conceitos básicos. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 395-424, maio/ago. 2011.

CONNELL, R. W. Pobreza e Educação. In: GENTILI, Pablo (Org.); Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

CONNELL, R. W. Schools and Social Justice. Philadelphia: Temple University Press, 1993.

ÉRNICA, Maurício; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. A escola, a metrópole e a vizinhança vulnerável. Cadernos de Pesquisa Cenpec. v.42 n.146 p. 640-666 mai/ago. 2012.

GANDIN, Luís Armando. Porto Alegre as a counter-hegemonic global city: building globalization from below in governance and education. DISCOURSE-ABINGDON, v. 32, n. 2, p. 235-252, 2011.

GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antonio Flavio B. Começando uma conversa sobre o currículo. In: _____. (Orgs.). Currículo na Contemporaneidade: incertezas e desafios. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006. p. 7-39.

GIMENO SACRISTÁN, J.. O Currículo: Uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

KERDER, Raquel; HARDT, Letícia Peret Antunes. Reflexões sobre relações entre ocupações irregulares e questões ambientais no Brasil. In: Encontro Nacional da ANPPAS, IV, 2008, Brasília/DF.

KOSLINSKI, Mariane Campelo; ALVES, Fátima; LANGE, Wolfram Johannes. Desigualdades educacionais em contextos urbanos: um estudo da geografia de oportunidades educacionais na cidade do Rio de Janeiro. Educação e Sociedade. Campinas, v. 34, n. 125, p. 1175-1202, out.-dez. 2013.

KOSLINSKY, Mariane Campelo; ALVES, Fatima. Novos olhares para as desigualdades de oportunidades educacionais: a segregação residencial e a relação favela-asfalto no contexto carioca. Educação e Sociedade. Campinas/SP: CEDES, v. 33, n. 120, p. 805-831, jul-set. 2012.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 2008.

MAURIN, É. Le Ghetto français: enquête sur le séparatisme social. Paris: Seuil, 2004.

MOREIRA, Antônio Flavio B. A importância do conhecimento escolar em propostas curriculares alternativas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 45. p. 265-290. jun. 2007.

MOREIRA, Simone Costa. Efeito do Território Periférico no Trabalho Escolar: análise de duas escolas da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Porto Alegre, 201f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, no prelo.

PAIVA, Angela Randolpho; BURGOS, Marcelo Baumann (Orgs.). A escola e a Favela. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio: Ed. Pallas, 2009.

PEREGRINO, Mônica. Desigualdade numa escola em mudança: trajetórias e embates na escolarização pública de jovens pobres. Niterói, 2006. 335f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2006.

RIBEIRO, Luiz César de Queiroz; KOSLINSKI, Mariane Campelo. Efeito Metrópole e acesso às oportunidades educacionais. Revista Eure, v. XXXV, n. 16, p.101-129, diciembre, 2009.

ROMANELLI, Geraldo; NOGUEIRA, Maria Alice; ZAGO, Nadir (Orgs.). Família & Escola: Novas perspectivas de análise. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.

ROSA, Thaís Troncon. Favelas, Periferias: uma reflexão sobre conceitos e dicotomias.Anais do 33º Encontro Anual da Anpocs. Set/2009.

ROSSI, Laura; BURGOS, Marcelo Baumann. O valor da educação escolar para as famílias: confronto entre a percepção dos responsáveis e o senso comum escolar. In: BURGOS, Marcelo Baumann. A escola e o mundo do aluno: estudos sobre a construção social do aluno e o papel institucional da escola. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

SALOMONE, Renata. Entre o universal e o particular: o desafio da práxis pedagógica em escolas de meios populares. In: PAIVA, Angela Randolpho; BURGOS, Marcelo Bauma

SANTOS, Graziella Souza dos. Recontextualizações Curriculares: uma análise sobre os processos curriculares no âmbito do planejamento e das práticas pedagógicas de ensino dos professores. Porto Alegre, 2017. 294f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

TORRES, Haroldo da Gama et al. Pobreza e espaço: padrões de segregação em São Paulo. Estudos Avançados, São Paulo , v. 17, n. 47, p. 97-128, Apr. 2003 .

TORRES, H.; MARQUES, E. Reflexões sobre a hiperperiferia: novas e velhas faces da pobreza no entorno metropolitano. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, n. 4, p. 49-70, 2001.

Published

2017-12-21

Issue

Section

Dossiê Temático: "Democratização da escola em tempos de privação de direitos"