Teaching responsibilization and professionalization of the workforce

needs of the structural crisis of capital

Authors

  • Ana Paula Monteiro de Carvalho Universidade Estadual do Ceará
  • José Deribaldo Gomes dos Santos Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0001-7915-0885
  • Maria das Dores Mendes Segundo Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p893-922

Keywords:

education, teaching accountability, control, structural crisis of capital

Abstract

In face of the debate about the intensification of the teaching work’s control in Brazilian public schools, which was implanted by educational reforms from 1990s, we chose as objective of this essay the analyze the Accountability policies, which we call Teaching Accountability, and its process of articulation with the State, agent of the mechanism of Capital’s social control in response to the market needs. The exposition assumes the theoretical-methodological referential from Marxist critique of István Mészáros about the Capital’s structural crisis. We mapped academic research about the subject in the Bank of Dissertations and Thesis from the Coordination for the Improvement of Higher Level -or Education- Personnel (Capes). We seek to contextualize the fundamental characteristics of the crisis to highlight their adjustment policies and educational reforms within in a totality, which they are inserted.

Author Biographies

Ana Paula Monteiro de Carvalho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professora da Educação Básica-Rede Pública do Estado do Ceará.

José Deribaldo Gomes dos Santos, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) da Universidade Estadual do Ceará.

Maria das Dores Mendes Segundo, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade de Federal do Ceará (UFC). Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE); Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação de Educação Brasileira da UFC.

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos