EDUCATIONAL AND TRANSCENDENT COMMON PRINCIPLES IN SOCIAL MOVEMENTS OF WORKERS: OWENITES, BRITISH CHARTISTS AND THE MOVEMENT OF LANDLESS RURAL WORKERS

Authors

  • Cláudio Rodrigues da Silva Faculdade de Filosofia e Ciências, campus de Marília, Univ. Estadual Paulista - UNESP Programa de Pós-Graduação em Educação http://orcid.org/0000-0001-9036-3101
  • Neusa Maria Dal Ri Faculdade de Filosofia e Ciências, campus de Marília, Univ. Estadual Paulista - UNESP Programa de Pós-Graduação em Educação http://orcid.org/0000-0002-3000-2280

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p699-725

Keywords:

Education and social movements, Education and work, MST, Chartism, Owenism.

Abstract

In this paper, we present results of documentary and bibliographical research which aims at analyzing the educational projects of Owenites, British Chartists and the Movement of Landless Rural Workers (MST) of Brazil. The main objective of the study was to verify if there are transcendent and common educational propositions among these social movements. It was verified that there are common principles, such as: a) preparation and implementation of an own educational project; b) criticism and / or denial of official state education; c) implementation of democratic management in the associations and schools of movements; d) formation of their own educators; e) articulation between education and productive work. The principles are part of the educational projects of the studied movements, contribute to the technical and scientific formation of its members and to a propagation of a world perspective concerning the working class.

Author Biographies

Cláudio Rodrigues da Silva, Faculdade de Filosofia e Ciências, campus de Marília, Univ. Estadual Paulista - UNESP Programa de Pós-Graduação em Educação

Cursa Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Univ. Estadual Paulista - Unesp.

Neusa Maria Dal Ri, Faculdade de Filosofia e Ciências, campus de Marília, Univ. Estadual Paulista - UNESP Programa de Pós-Graduação em Educação

Possui graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade de São Paulo, graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo, mestrado em Educação (pesquisa educacional) pela Universidade Federal de São Carlos, doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). Livre-docência pela Universidade Estadual Paulista (2004). Realizou Pós-doutorado na Universidade do Minho, Portugal. Atualmente é professora adjunto - livre-docente III - da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Marília, docente do Departamento de Administração e Supervisão Escolar e do Programa de Pós-graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação e da Sociologia da Educação, com ênfase em Administração Educacional, atuando principalmente com os temas da gestão democrática e política educacional, e com as temáticas: movimentos sociais, educação e trabalho; trabalho associado; economia solidária e autogestão. Editora da Revista ORG&DEMO. Pesquisadora PQ do CNPq. Coordenadora do Doutorado Interinstitucional Capes- Dinter - UNESP/IFCE (2013-2017). Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação da UNESP, FFC, Campus de Marília (2013-2017).

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Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos