BELIEFS OF SELF-EFFICACY IN EDUCATION: SYSTEMATIC REVIEW OF THE PERIOD 2007-2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1909-1929

Keywords:

Self-efficacy beliefs, Education, Systematic review

Abstract

Considering the importance of the beliefs of self-efficacy in the teaching-learning process, this article presents a systematic review of the thesis and dissertations on self-efficacy and education beliefs presented for defense in the 2007-2017 period catalogued in the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) database. After analysing with criteria based on the methodology of the systematic review, 92 papers were selected 30 theses and 62 dissertations presented in university databases, in 33 Brazilian universities, of which 22 were public and 11 were private. The highest number of papers are from public universities in the Southeast and South regions, being the Campinas State University (UNICAMP) the one with the highest number of papers (26), followed by Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) with 9 papers. Thus, about 40% of the research in the period investigated were carried out in these two universities. The analysis of the data shows a growth of the papers from 2014 on, being 2017 the year with the largest number of defenses (22) in the period studied. A preliminary qualitative analysis emphasises that most of the works deal with the beliefs of teacher selfefficacy, and Mathematics, Physics and Music are those that appear as research themes in several works. It was also observed there was a shortage of research on beliefs about self-efficacy in family education, and almost experimental and experimental studies in the construction of self-efficacy beliefs. Finally, it is pointed out the necessity of interventions and developmental studies using this theme. This article shows the importance of the public university in fostering research on the beliefs of self-efficacy in education

Author Biographies

Elis Regina da Costa, Universidade Federal de Goiás

Professora Associada I da Universidade Federal de Goias - UFG Regional Catalão - Ex coordenadora dos Cursos de Licenciatura em Educação do Campo e Pedagogia. Possui Licenciatura e Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Possui experiência na área de Aprendizagem e Desenvolvimento e pesquisa nos seguintes temas: crenças de autoeficácia; estratégias de aprendizagem e seu ensino. e motivação escolar.

Maria Paulina de Assis, Universidade Federal de Goiás

Professora de Psicologia da Educação na Universidade Federal de Goiás. Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), na área de Novas Tecnologias em Educação, título da tese: Learning design - conceitos, métodos e ferramentas. Realizou pesquisa de doutorado sanduiche em ferramenta de Learning Design para o Ensino Superior no London Knowledge Lab e mestrado em ICT in Education (TIC em Educação), no Institute of Education, UNIVERSITY OF LONDON (2010). Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP (2003). MBA em Recursos Humanos pela Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (1998). Psicóloga pela Universidade Federal de Uberlândia (MG) - bacharelado e licenciatura (1985). Coordenadora do curso de pós-graduação em Gestão Escolar, na modalidade EAD do Senac. Implementou programas de EAD. Trabalhou com as metodologias PBL (Problem-Based Learning) e Design Thinking no programa de pós-graduação Ética, Valores e Cidadania na escola na USP. Possui experiência em docência e gestão de projetos em Ensino Superior, formação de professores, com ênfase em Educação a Distância e Novas Tecnologias. Atua em pesquisa e extensão com os seguintes temas: tecnologias digitais de informação e comunicação, ambientes virtuais de aprendizagem, ferramentas colaborativas, letramento digital, inclusão digital e educação popular.

References

ALVARENGA, Cacilda Encarnação Augusto. Autoeficácia de professores para utilizarem tecnologias de informática no ensino. 2011.Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572008000200020 AZZI, Roberta, Gurgel. Introdução à Teoria Social Cognitiva. Série Teoria Social Cognitiva em Contexto Educativo, v. 1. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014.

BANDURA, Albert. A teoria social cognitiva e auto-eficácia: uma visão geral. In: BANDURA, Albert; AZZI, Roberta Gurgel; POLYDORO, Soely Aparecida Jorge (Orgs.). Teoria cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed 2008. p. 69-96.

BANDURA, Albert. Self-efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman, 1997.

BERNARDINI, Priscile. Estudo correlacional sobre autoeficácia e Burnout no trabalho docente no ensino superior. 2017. 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2017.

BOTTI-MANOEL, Karina. Crenças de eficácia coletiva de professores, variáveis pessoais e contextuais. 2014. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014. BRINER, Rob B.; DENYER, David. Systematic review and evidence synthesis as a practice and scholarship tool. Handbook of evidence-based management: Companies, classrooms and research, p. 112-129, 2012. BZUNECK, Jose Aloyseo. Crenças de auto-eficácia de professores do 1º. Grau e sua relação com outras variáveis de predição e de contexto. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 48, n. 4, p. 57-89, 1996. BZUNECK, Jose Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini. Crenças de eficácia de professores: validação da escala de Woolfolk e Hoy. Revista Psico-USF, Bragança Paulista, v. 8, n. 2, p. 137-143, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712003000200005

CASANOVA, Daniela Couto Guerreiro. Crenças de eficácia de gestores escolares e de docentes no Ensino Médio Paulista. 2013. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

DOMINGUES, Eidi Gizele Sanches. Crenças de autoeficácia educacional e computacional de professores do ensino superior para a utilização do computador como ferramenta educacional. 2017. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

FERNANDEZ, Ana Patrícia de Oliveira. Crenças de eficácia de professores no contexto de ensino. 2015. 140 f. Tese (Doutorado em Teoria e Pesquisa do Comportamento) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2015.

FERREIRA, Luiza Cristina Mauad. Relação entre a crença de autoeficácia docente e a síndrome de Burnout em professores do ensino médio. 2011. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

GOUGH, David. Weight of evidence: a framework for the appraisal of the quality and relevance of evidence. Research Papers in Education, v. 22, n. 2, 213-228, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/02671520701296189

GOUGH, David et al. Evidence Informed Policy in Education in Europe: EIPEE final project report. London: EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London, 2011. GRANT, Maria J.; BOOTH, Andrew. A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, v. 26, n. 2, p. 91-108, 2009.

KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, v. 33, n. 2004, p. 1-26, 2004.

LIRA, Eleide Rosane Borba. Síndrome de Burnout, percepção de autoeficácia e repercussões familiares em docentes universitários. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2017.

MACEDO, Izabel Cristina de. Crenças de autoeficácia de professores do ensino fundamental e sua relação com percepções de apoios na escola. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.

NEVES, Jackson Manuel. Relações entre autoeficácia docente e otimismo acadêmico: Estudos com professores do IF Sertão-PE. 2017. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01

ROCHA, Marcia Santos. A autoeficácia docente no Ensino Superior. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

SCHMID, Monica Bossa dos Santos. Autoeficácia dos professores: Análise de um modelo de intervenção para o uso das tecnologias digitais da informação e da comunicação. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação Comunicação e Artes, Londrina, 2015.

SILVA, Eliane Nascimento. Autoeficácia e bem-estar subjetivo docente. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2016.

WOOLFOLK, Anita. Educational Psychology. 10. ed. Boston: Pearson Education Inc, 2007.

Published

2019-12-19

Issue

Section

Artigos