THE TRANSFER OF TRAINING OF TEACHERS OF CHILD EDUCATION IN THE PROGRAM OF RESIDENCE PEDAGOGICAL (PEDAGOGY)

Authors

  • Claudia Panizzolo Universidade Federal de São Paulo http://orcid.org/0000-0003-3693-0165
  • Marineide de Oliveira Gomes Professora-pesquisadora da Universidade Católica de Santos/SP (Programa de Pós-Graduação em Educação e Curso de Pedagogia); Líder do Observatório de Profissionais da Educação: Políticas e Pesquisa-Formação. https://orcid.org/0000-0002-2929-4888

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p889-910

Keywords:

Curricular stage, Pedagogical Residence Program, Teacher training, Childhood educacion, Pedagogy.

Abstract

This article aims to study the compulsory curricular stage called Pedagogical Residence Program. This innovative experience of internship is based on the close and constant dialogue with the public education system and the principle of professional immersion in early childhood education institutions,for an uninterrupted period of time, experiencing the unity between theory and practice. Through documentary analysis it takes as a source the documentation of the Unifesp Pedagogical Residency Program and the reports produced by the students. The text presents the potential of the Program in giving visibility to children, respecting them as subjects of rights and in a reflectiveemancipatory curriculum formation of the future teacher of young children.

Author Biographies

Claudia Panizzolo, Universidade Federal de São Paulo

Graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1991), Especialização em Educação Infantil pela Universidade Metodista de São Paulo (1998), Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). ATUAÇÃO PROFISSIONAL: Professora Associado I da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo- EFLCH / UNIFESP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP. Docente do curso de Pedagogia, na área de Educação Infantil. Chefe do Departamento de educação (2012- 2015) Conselheira da Associação Brasileira de Brinquedotecas. Pesquisadora com projetos em desenvolvimento financiados pelo CNPq. Tem experiência na docência e gestão da educação infantil, ensino fundamental e superior. Desde abril de 2011 é Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), da Associação Nacional de História (ANPUH) e da Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação(ANPEd). ÁREAS DE PESQUISA: História da Educação: escolas étnicas italianas; história da infância, processos de escolarização, produção e circulação de saberes sobre a infância; historia da leitura e do livro no Brasil. GRUPOS DE PESQUISA: Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa INFÂNCIA, CULTURA, HISTÓRIA- GEPICH ; membro pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa ?História da Educação, Imigração e Memoria? - GRUPHEIM; membro pesquisadora do Grupo de Pesquisa ?TRANSFOPRESS BRASIL- Grupo de Estudos da Imprensa em língua estrangeira no Brasil?; membro pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa História da Educação: intelectuais, instituições, impressos.

Marineide de Oliveira Gomes, Professora-pesquisadora da Universidade Católica de Santos/SP (Programa de Pós-Graduação em Educação e Curso de Pedagogia); Líder do Observatório de Profissionais da Educação: Políticas e Pesquisa-Formação.

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação (FE-USP), com Pós-Doutoramento pela Universidade Católica Portuguesa (UCP- Lisboa); Pesquisadora dos campos das Políticas Públicas Educacionais, Políticas Públicas para as Infâncias; Formação de Professores e Formação de Professores para as Infâncias e Pesquisas com Crianças.

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Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos