RAPUNZEL AND TANGLED: SIMILARITIES AND DIFFERENCES
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p372-390Keywords:
Childhood, Cultural production, Identity.Abstract
The symbiotic relationship between cinema and literature, apart from the organization of the narrative, also involves aspects related to verbal and visual languages, which gives meanings to texts. Therefore, this article discusses, through comparative analysis, the themes and the discursive and symbolic construction of two cultural products oriented to children: Rapunzel fairy tale, written by the Grimm Brothers in the nineteenth century, and the movie Tangled, based on the same story, produced by Disney in 2010. Thus, the text discusses on childhood and cultural production for children, as well as on film language and literature, considering aspects in which they are similar and where they differ. As for the results, it is pointed out the interdependence between the two products when referring to the diegetic universe and the characters, adapted to the interests of today's society. However, the film, when talking about themes that point out women's new role in society, as well as the extremes of vanity, independence and free will, goes through deep changes. It also brings the child spectators, on the narrative interstices, axiological positions, concepts and prejudices.References
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.
AVELLAR, José Carlos. O chão da palavra: cinema e literatura no Brasil. Rio de Janeiro: ROCCO, 2007.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 8. ed. São Paulo. Editora Hucitec, 1997.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BALTES, Paul. Theoretical propositions of life-span developmental psychology: On the dynamics between growth and decline. Developmental Psychology, v. 23, n. 5, 1987, 611-
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 3. ed. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CHEVALIER, Jean. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Editorial Herder, 1986.
ENROLADOS. Direção: HOWARD, Byron; GRENO, Nathan. Produção: CONLI, Roy. HOWARD. Estados Unidos: Walt Disney Animation Studios, 2011.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1976.
GAUDREAULT, Andre; JOST, François. El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós,
GENETTE, Gérard. O discurso da narrativa. Lisboa: Veja, s/d.
GRIMM, Jacob; GRIMM, Wilhelm. Rapunzel. Porto Alegre: Kuarup, 1985.
JOST, François. Um monde à notre image: énonciation, cinema, télévision. Paris: Méridiens Klincksieck, 1992.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.
MEDEIROS, Suzana Aparecida Rocha. O lugar do velho no contexto familiar. In: PY, Ligia; SÁ, Janete L. Marins; PACHECO, Jaime Lisandro; GOLDMAN, Sara Nigri (Orgs.). Tempo de envelhecer: percursos e dimensões psicossociais. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2004. p. 185-195.
METZ, Christian. Lenguaje y cine. Barcelona: Planeta, 1973.
NOVO, Ana Lucia Marques de Souza; LOPES, Ruth Gelehrter da Costa. O outro lado da moeda: velhos violentos. In: BERZINS, Maria Viana; MALAGUTTI, William (Orgs.).
Rompendo o silêncio: faces da violência na velhice. São Paulo: Martinari, 2010. p. 237-252.
PAZ GAGO, José María. Teorías semióticas y semiótica fílmica. Cuadernos, v. 17, n.1, 2001, p. 371-387.
PELLEGRINI, T. Narrativa verbal e narrativa visual: possíveis aproximações. In: L. Camargo (Org.). Literatura, cinema e televisão. São Paulo: Editora Senac – São Paulo e Itaú Cultural, 2003. p. 15-35.
PERROTTI, Edimir. A criança e a produção cultural. In: ZILBERMAN, Regina (Org.). A produção cultural para a criança. 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990. p. 9-27.
PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1980.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






