THE TEACHING OF LEGISLATION IN VETERINARY MEDICINE COURSES: CURRICULAR ANALYSIS OF BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2008-2028

Keywords:

Higher education, Veterinary legislation, Veterinary medicine, Curriculum, Pedagogical project.

Abstract

The purpose od the article is to carry out a survey of the contents of legislation presented in disciplines of pedagogical projects of undergraduate courses in Veterinary Medicine. Research, with a qualitative approach, was elaborated from the study of twenty pedagogical projects current in Brazilian federal universities. Some legislation contents are presented in disciplines oriented to the study of legal veterinary medicine, animal welfare, environmental protection, environment and wildlife, economic and social sciences, inspection and health of animal products and preventive veterinary medicine. It becomes necessary to create, in all Brazilian universities, a specific discipline for the systematic and comprehensive study of legislation applied to Veterinary Medicine.

Author Biographies

Joel Orlando Bevilaqua Marin, UFSM

Possui Mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (1991), Doutorado Sandwich na École des Hautes Études en Sciences Sociales (2000), Doutorado em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e Pós-Doutorado na na École des Hautes Études en Sciences Sociales (2015). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Sociologia Rural e Extensão Rural, atuando principalmente nos seguintes temas: infância no meio rural, trabalho infantil na agricultura, juventude rural, desenvolvimento rural, agricultura familiar, extensão rural e educação rural.

Pauline Vielmo Miranda, UFSM

Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - 2014. Licenciada pelo Programa Especial de Graduação para Formação de Professores para a Educação Profissional - UFSM - 2015. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica - UFSM/CTISM - 2017, integrando a linha de pesquisa Formação Docente para a Educação Profissional e Tecnológica e Curso de Formação de Tutores - UFMG - 2017. Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação (TICS) aplicadas à Educação - UFSM/UAB - 2018. Atualmente é aluna de Especialização Lato Sensu em Direitos Humanos e Especialização em Gestão Pública, ambas pela Faculdade de Educação São Luís.

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Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos