THE TEACHING OF LEGISLATION IN VETERINARY MEDICINE COURSES: CURRICULAR ANALYSIS OF BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2008-2028Keywords:
Higher education, Veterinary legislation, Veterinary medicine, Curriculum, Pedagogical project.Abstract
The purpose od the article is to carry out a survey of the contents of legislation presented in disciplines of pedagogical projects of undergraduate courses in Veterinary Medicine. Research, with a qualitative approach, was elaborated from the study of twenty pedagogical projects current in Brazilian federal universities. Some legislation contents are presented in disciplines oriented to the study of legal veterinary medicine, animal welfare, environmental protection, environment and wildlife, economic and social sciences, inspection and health of animal products and preventive veterinary medicine. It becomes necessary to create, in all Brazilian universities, a specific discipline for the systematic and comprehensive study of legislation applied to Veterinary Medicine.References
ACKEL FILHO, Diomar. Direito dos animais. São Paulo: Themis, 2001.
ARROYO, Miguel González. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BEANE, James A. Integração curricular: a essência de uma escola democrática. Currículo Sem Fronteiras, v. 3, n. 2, p. 91-110, jul./dez. 2003.
BRASIL. Lei n.º 5.517, de 23 de outubro de 1968. Dispõe sobre o exercício da profissão de médico-veterinário e cria os Conselhos Federal e Regionais de Medicina Veterinária. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 out. 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L5517.htm. Acesso em: 10 maio 2018.
BROOM, Donald Maurice; MOLENTO, Carla Forte Maiolino. Bem-estar animal: conceito e questões relacionadas – revisão. Archives of Veterinary Science, v. 9, n. 2, p. 1-11, 2004.
CASTRO, João Marcos Adede y. Direito dos animais na legislação brasileira. Porto Alegre: Fabris, 2006.
CFMV – Conselho Federal de Medicina Veterinária. Resolução n.º 1.138, de 16 de dezembro de 2016. Aprova o Código de Ética do Médico-Veterinário. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 25 jan. 2017, Seção 1, p. 107-109.
CHUAY, Rafaella. Manifesto pelos direitos dos animais. Rio de Janeiro: Record, 2009.
CNE/CES – Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Resolução n.º 3, de 15 de agosto de 2019. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Medicina Veterinária. Brasília: Ministério da Educação, 2019.
DIAS, Edna Cardoso. Tutela jurídica dos animais. Belo Horizonte: Mandamentos, 2000.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
GADOTTI, Moacir. Projeto político-pedagógico da escola: fundamentos para sua realização. In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (Orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000. p. 33-41.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
MAIORKA, Paulo César. Medicina veterinária legal: uma demanda crescente da sociedade. Informativo do CRMV-SP, São Paulo, ano 22, n. 61, fev. 2016.
MENEZES, Marília Gabriela de; SANTIAGO, Maria Eliete. Contribuição do pensamento de Paulo Freire para o paradigma curricular crítico-emancipatório. Revista Pro-Posições [on-line], v. 25, n. 3, p. 45-62, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73072014000300003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 jun. 2018.
MILARÉ, Édis. Direito do ambiente. São Paulo: RT, 2013.
MOLENTO, Carla Forte Maiolino. Bem-estar animal: qual é a novidade? Acta Scientiae Veterinariae, v. 35, n. 2, p. 224-226, 2007.
MOLENTO, Carla Forte Maiolino. Ensino de bem-estar animal nos cursos de medicina veterinária e zootecnia. Ciência Veterinária nos Trópicos, Recife-PE, v. 11, n. 1, p. 6-12, abr. 2008.
OIE – Organização Mundial de Saúde Animal. Plan de estudios básico de formación Veterinaria: directrices de la OIE. Paris: OIE (on-line), 2013.
OIE – Organização Mundial de Saúde Animal. Recomendaciones de la OIE sobre las competências mínimas que se esperan de los veterinarios recién licenciados para garantizar servicios veterinarios nacionales de alta calidad. Paris: OIE; 2012.
RODRIGUES, Daniele Tetü. O direito e os animais: uma abordagem ética, filosófica e normativa. Curitiba: Juruá, 2008.
UFPEL - UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto Pedagógico Faculdade de Veterinária. Pelotas, Rio Grande do Sul, 2009. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/veterinaria/graduacao/projeto-politico-pedagogico/. Acesso em: 17 jul. 2018.
YOSHIDA, Alberto Soiti. Importância do perito oficial médico veterinário no levantamento de provas nos crimes de maus-tratos aos animais. Orientador: Paulo César Maiorka. 2013. 121 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.