FOR AN EQUITABLE AND EMANCIPATORY EDUCATION: OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) AS AUTHORSHIP DEVICES AND CURRICULUM DEMOCRATIZATION
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p129-152Keywords:
Teacher Education, Open Educational Resources, Curriculum Democratization, AuthorshipAbstract
Open Educational Resources are artifacts for authorship and curricular democratization. The central question is whether OER improve theoretical and practical construction aiming political-pedagogical commitment for the democratization of knowledge, professional development and expansion of diversity in curriculum planning-implementation-evaluation. In the light of the theoretical-methodological postulates of action research, we analyze the teacher education of Basic Education in the public network of Rio Grande do Sul, materialized in the Small Open Online Course “OER: education for the future”. We conclude that the course makes education more flexible because it brings together teachers from various regions, school contexts and areas of knowledge. Therefore, it promote authorship and open sharing of didactic productions so that they can be recontextualized, opening paths for equitable and emancipatory education.References
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. São Paulo: Artmed, 2006.
APPLE, Michael W. A luta pela democracia na educação crítica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 894-926 out./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/35530. Acesso em: 02 jun. 2019.
BALL, Stephen. J.; MAGUIRE Meg; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Publicada Diário Oficial da União, DF, ano CXXXIV, n. 248, p. 27.833-27.841. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 3 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação - Lei 13.005 de 25.06.2014. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 18 jun. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 1, de 11 de março de 2016. Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. 2016. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/21393466/do1-2016-03-14-resolucao-n-1-de-11-de-marco-de-2016-21393306. Acesso em: 18 jun. 2019.
CANAN, Sílvia R. Influência dos organismos internacionais nas políticas educacionais: só há intervenção quando há consentimento? Campinas: Mercado das Letras, 2016.
CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 1991.
CORTESÃO, Luiza. Da necessidade da vigilância crítica em educação à importância da prática de investigação-ação. Revista de Educação, v. 7, n. 1, 1998.
FELDMANN, Allan.; CAPOBIANCO, Brenda. Action research in science education, 2000. Disponível em: https://www.govinfo.gov/content/pkg/ERIC-ED463944/pdf/ERIC-ED463944.pdf. Acesso em: 27 jun. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
HILTON, John L. III et al. The Four R’s of Openness and ALMS Analysis: Frameworks for Open Educational Resources. All Faculty Publications. Paper 822, 2010. Disponível em: http://hdl.lib.byu.edu/1877/2133. Acesso em: 12 mar. 2019.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Políticas curriculares, Estado e regulação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1337-1354, out./dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/15.pdf. Acesso em: 18 maio 2019.
JACQUES, Juliana Sales. Performance docente na (co)autoria de Recursos Educacionais Abertos (REA) no ensino superior: atos éticos e estéticos. Orientadora: Elena Maria Mallmann. 2017. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2017.
LIBÂNEO, José C.; OLIVEIRA, João; TOSCHI, Mirza. Educação escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
MALLMANN, Elena Maria; MAZZARDO, Mara Denize (Orgs.). Fluência Tecnológica-Pedagógica (FTP) em Recursos Educacionais Abertos (REA). Santa Maria: GEPETER/UFSM, 2020. E-book. Disponível em: https://gepeter.proj.ufsm.br/pressbook/livrorea/. Acesso em: 25 fev. 2021.
MALLMANN, Elena Maria et al. (Orgs.). REA: teoria e prática. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020 292p. Disponível em: https://12a44a16-333b-2afc-4c09-a9f4ce61c300.filesusr.com/ugd/c6b165_b7077447165049d2b87bd9e7c8725b8f.pdf. Acesso em: 16 fev. 2021.
MAZZARDO, Mara Denize. Recursos Educacionais Abertos: inovação na produção de materiais didáticos dos professores do Ensino Médio. Orientadora: Ana Nobre. Coorientadora: Elena Maria Mallamnn. 280 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Aberta (UAb), Lisboa, Portugal, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/7788. Acesso em: 18 abr. 2019.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Das políticas de governo à política de Estado: reflexões sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 323-337, abr./jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v32n115/v32n115a05.pdf. Acesso em: 25 abr. 2019.
PETIT JEAN, André. La transposition didactique en français. Practiques: Linguistique, Littérature, Didactique, n. 97-98, 1998. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/prati_0338-2389_1998_num_97_1_2479. Acesso em: 09 mar. 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. As três ignorâncias contra a democracia. Outras Palavras, 2019. Disponível em: https://outraspalavras.net/crise-civilizatoria/boaventura-tres-ignorancias-contra-a-democracia/. Acesso em: 27 jun. 2019.
UNESCO. Declaração REA de Paris. Paris. 2012. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/Portuguese_Paris_OER_Declaration.pdf. Acesso em: 18 jun. 2019.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
WILEY, David. Open Education License Draft. In: WILEY, D. Iterating toward openness. [S.l], 8 ago. 2007. Disponível em: https://opencontent.org/blog/archives/355. Acesso em: 8 jun. 2019.
WILEY, David. The Access Compromise And The 5th R. In: WILEY, D. Iterating toward openness. [S.l], 5 mar. 2014. Disponível em: https://opencontent.org/blog/archives/3221. Acesso em: 8 jun. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.