FROM THE WITCH HUNTING TO THE FEMICIDE: HOW CAN EDUCATION CONTRIBUTE TO THIS ISSUE?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p408-429

Keywords:

Gender equality, Femicide, Public policies, Pedagogical praxis.

Abstract

This study was developed from the increase of violence against women, named as “femicide”, and the theme of “gender equality”, having as triggering scenario the suppression of the term “gender” in relevant documents such as the National Education Plan (PNE) and the National Common Curricular Base (known in Brazil by the acronym BNCC). The objective was to understand how education can contribute to human education based on the issues of “gender equality”, relations between “misogyny and machismo” seeking to reduce the number of femicides, besides understanding the curricular impact of the suppression of the term “gender” in the integral education of the students and the materialization of the resumption of conservative thinking in the educational field. It was based on a qualitative bibliographical review, intertwined with Public Policies that deal with women’s rights and the theoretical contribution on gender violence: Brasil (1988, 2015a, 2015b); Cerqueira et al. (2018); Saffioti (2004); Federici (2017); Martins (2013); Perrot (2005). The increase in women’s death in the typification of femicide indicates a relationship with the gender condition. It was observed that the female body was socially constructed to be dominated by the masculine. Based on Human Rights and the elimination of all forms of discrimination against women, we recognize that the construction of pedagogical projects, in partnership with families, is a form of confrontation, mainly by promoting a reflection-action on how to educate boys and girls to respect differences.

Author Biographies

Viviane Martins Vital Ferraz, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA (UFSM)

Licenciada em Pedagogia com Habilitação em Educação Infantil, Administração Escolar e Magistério das séries iniciais pela Universidade Castelo Branco (2002); especialização em Psicopedagogia e Orientação Educacional pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2006); especialização em Docência do Ensino Superior pela Faculdade São José - Rio de Janeiro (2007); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria-UFSM (2010). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/RS). Professora concursada da Secretaria Municipal de Educação do RJ e da Secretaria Estadual de Educação do RJ, apresentando-se atualmente em licença para acompanhar cônjuge. Experiência no Ensino Superior (Cursos de Graduação e Pós-graduação) e nos três níveis da Educação Básica, em instituições públicas e privadas. 

Fernanda Monteiro Rigue, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Química pelo Instituto Federal Farroupilha (2015) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2017). Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Bolsista Demanda Social CAPES. 

Cádia Carolina Morosetti Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (2011). Especialização em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (2015). Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Assistente em Administração da Universidade Federal do Pampa (Unipampa).

 

Rosane Carneiro Sarturi, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Licenciada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Imaculada Conceição (1984), pós-graduada em Currículo por Atividades (1986), pós-graduada em Orientação Educacional (1991), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003). Pós-doutorado em Políticas Públicas na Universidade de Valência - Faculdade de Filosofia e Ciência da Educação como bolsista CAPES/Fundação Carolina (2010-2011). É professora Associada III da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

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Published

2020-03-31

Issue

Section

Artigos