PORTO ALEGRE MUNICIPAL EDUCATION DISTRICT: RESISTANCE AND STRUGGLES FOR SOCIAL AND CURRICULAR JUSTICE
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p866-888Keywords:
Social justice, Curricular justice, Porto Alegre Municipal Education District, Citizen School.Abstract
This paper presents the educational experience of the Porto Alegre Municipal Education District (RMEPOA) and the challenges of keeping alive the legacy of a counter-hegemonic project in times of policies of the New Right. Data come from three research projects, some of which using ethnography, which, over the course of a decade, have been conducted in the district schools. We demonstrate that the initiatives built within this district are connected to the struggles for social justice and curricular justice, concepts that we present and analyze in the paper. The analysis of the data show that over time RMEPOA has undergone profound changes, particularly with the introduction of policies that partially deconstructed the complex structure of the Citizen School project, a democratization initiative lived in the RMEPOA between 1989 and 2004. We conclude showing that the memory of this experience and the creative capability of the schools provide examples of struggles and potent resistance inside the schools.References
AGUIAR, Filipe Ribas de. Políticas educacionais na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre: impactos sobre o trabalho docente na gestão 2017-2020. Orientador: Luís Armando Gandin. 2019. 226f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Porto Alegre, 2019.
APPLE, Michael W. Política cultural e educação. São Paulo: Cortez, 2000.
APPLE, Michael W. Educando à direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
APPLE, Michael W. Official knowledge: democratic education in a conservative age. 3. ed. New York: Routledge, 2014.
APPLE, Michael W. A educação pode mudar a sociedade? Petrópolis: Vozes, 2017.
APPLE, Michael W.; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando. O mapeamento da educação crítica. In: APPLE, Michael W.; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando (Orgs.). Educação Crítica: análise internacional. Tradução de Vinícius Ferreira. Revisão Técnica de Luís Armando Gandin. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 14-32.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
BALL, Stephen. Cidadania global, consumo e política educacional. In: SILVA, Luiz Heron da. A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 121-137.
BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, p.99-116, jul./dez. 2001. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol1iss2articles/ball.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.
BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson (Orgs.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BARBOSA, Ramos Rodrigo. Projeto alunos em rede-mídias escolares: análise sobre a construção da educomunicação na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Orientador: Luís Armando Gandin. 2014. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós- Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
CONNELL, Raewyn. Schools & social justice. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
DALMASO-JUNQUEIRA, Bruna. Possibilidades para um trabalho docente feminista: professoras mulheres da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre, feminismos e a narrativa conservadora da ideologia de gênero. Orientador: Luís Armando Gandin. 2018. 150f.
Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
FRASER, Nancy. Justice interruptus. New York & London: Routledge, 1997.
GANDIN, Luís Armando. Democratizing Access, Governance and Knowledge: the struggle for educational alternatives. Orientador: Michael W. Apple. 2002. 296f. Tese (Doutorado) – Universidade de Wisconsin, Madison, USA, 2002.
GANDIN, Luís Armando. Escola Cidadã: implementação e recriação da educação crítica em Porto Alegre. In: APPLE, W. Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís Armando (Orgs.).
Educação Crítica: análise internacional. Tradução de Vinícius Ferreira. Revisão Técnica de Luís Armando Gandin. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 380-393.
GANDIN, Luís Armando; APPLE, Michael W. Can critical democracy last? Porto Alegre and the struggle over thick democracy in education. Journal of Education Policy, v. 27, n. 5, p. 621-639, set. 2012. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680939.2012.710017. Acesso em: 18 jul. 2019.
GANDIN, Luís Armando; HYPOLITO, Álvaro Moreira. Reestruturação educacional como construção social contraditória. In: HYPOLITO, Álvaro Moreira; GANDIN, Luís Armando. Educação em Tempos de Incertezas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 59-92.
GEWIRTZ, Sharon; CRIBB, Alan. Plural conceptions of social justice: implications for policy sociology. Journal of Education Policy, v. 17, n. 5, p. 499-509, 2002. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02680930210158285. Acesso em: 10 jun. 2019.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
KOSLINSKI, Mariane Campelo; ALVES, Fátima; LANGE, Wolfram Johannes. Desigualdades educacionais em contextos urbanos: um estudo da geografia de oportunidades educacionais na cidade do Rio de Janeiro. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 125, p. 1175-1202, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v34n125/09.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.
MAINARDES, Jefferson; MARCONDES, Maria Inês. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre justiça social, pesquisa e política educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 303-318, jan./abr. 2009. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a15.pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.
MELLO, Marco. O espírito, o corpo e o jogo: intelectuais orgânicos coletivos na ATEMPA (Associação dos Trabalhadores em Educação no Município de Porto Alegre) e suas formulações e ações em torno das políticas curriculares da Secretaria Municipal de Educação. Orientador: Luís Armando Gandin. 2015. 690 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
MESHULAM, Assaf; APPLE, Michael W. Interrupting the interruption: neoliberalism and challenges of an antiracist school. British Journal of Sociology of Education, v. 35, n. 5, p. 650-669, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2014.919847. Acesso em: 05 jun. 2019.
MOREIRA, Simone Costa. Efeito do Território Periférico no Trabalho Escolar: análise de duas escolas da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. Orientador: Luís Armando Gandin. 2017. 207f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
MOREIRA, Simone Costa. ;SANTOS, Graziella Souza dos; GANDIN, Luís Armando. Periferias Urbanas e Efeito do Território: contribuições conceituais para análises de processos curriculares e do trabalho escolar. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 15, p. 927-957, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/34909/24422. Acesso em: 10 jul. 2019.
PORTO ALEGRE. Prefeitura Municipal de Porto Alegre. Secretaria Municipal de Educação.
Conversações com assessoria. Porto Alegre: SMED, 2006.
SANTOS, Graziella Souza dos. Política Curricular da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre: recontextualização no espaço da escola. Orientador: Luís Armando Gandin. 2012.
f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
SANTOS, Graziella Souza dos. Recontextualizações Curriculares: uma análise sobre os processos curriculares no âmbito do planejamento e das práticas pedagógicas de ensino dos professores. Orientador: Luís Armando Gandin. 2017. 289f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
SANTOS, Graziella Souza dos.; MOREIRA, Simone Costa. ; GANDIN, Luís Armando. Desafios do Trabalho Escolar e do Currículo na escola pública: interfaces com o efeito do território periférico. Currículo sem Fronteiras, v. 18, p. 760-784, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/santos-moreira-gandin.pdf. Acesso em: 20 jun. 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A escola cidadã no contexto da globalização: uma introdução. In: SILVA, Luiz H. A Escola Cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 7-10.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.