A COUNTER-CONDUCT ACTION IN THE CURRICULUM FOR COPING WITH AGE-SERIES DISTORTION IN TIMES OF NEOLIBERALISM: THE CREATIVE TRAJECTORIES PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1566-1586

Keywords:

Curriculum, Age-series distortion, Counter-conduct, Neoliberalism, Creative Trajectories Project.

Abstract

The article analyzes possible counter-conduct actions operationalized in the school curriculum, considering the neoliberal context we experience in Brazil. To do so, we discuss the current neoliberal trends in the Brazilian context and analyze some counter-conduct movements developed in a school that joint the Creative Trajectories Project. This Project is characterized as a curricular invention for coping with age-series distortion, and it welcomes students aged 15-17 years of the final grades of Elementary School. Theoretically, the text uses the contemporary discussions of Dardot and Laval on what they call the new reason-world and the political principle of the common. We also address the concept of counter-conduct of Foucaultian studies. Empiricism encompasses observing activities with students and planning meetings with teachers in one of the schools, recorded in a field journal. We also highlight the strength of the proposals that emanate from the students and invent a curriculum in motion that cracks the traditional curriculum, including other possibilities of approaching the learning process. The bending and rebending movement of the pedagogical proposals engenders forces that act on themselves, creating multiple paths, open actions, and constituting singularities. This movement strengthens the political principle of the common and works as a counter-conduct for departing from the expected, as the conduct of teaching and learning in these neoconservative times. In short: by refusing to be governed in this way, they place themselves with students to invent other curricula that make them learners and, in this movement, create their own learning trajectories.

Author Biographies

Clarice Salete Traversini, Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutora em Educação e professora associada da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Coordenadora do Grupo de Estudos Educação e Disciplinamento (GPED) e Pesquisadora do Núcleo de Estudos sobre Currículo, Cultura e Sociedade (NECCSO) da UFRGS/CNPq.

Kamila Lockmann, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e in/Exclusão - GEIX/CNPq

Ligia Beatriz Goulart, Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutora em Geografia, docente e pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil. Professora pesquisadora do Projeto Trajetórias Criativas -Colégio de Aplicação da UFRGS- Brasil.

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"