THEY, THE BASTARDS! OR MANIFEST TO THINK OF A LOVING CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1648-1664Keywords:
Curriculum, Environmental education, Resistance, Escape lines, Love.Abstract
In this manifesto we defend the idea that it is possible to think about a curriculum for Environmental Education that goes beyond, that throws us to other movements, that takes us out of paralysis, that only makes complain and shout slogans for man, but that create forces active against reactive forces. The idea is to do a conceptual approximation exercise between Antonio Negri concepts of resistance and Gilles Deleuze escape lines to think of a curriculum for Environmental Education as resistance through those lives that we look to be smaller, useless. So what we want is to invent; think of trailing lines; crack the classic lines inscribed in the sendimentalized curriculum. Perhaps it is time to think of love as a space of creation and resistance to imagine another environmental education. Think of an environmental education that enhances experience, life. Create escape lines across the ocean, looking for other ways to exist, to act when talking about the environment. The idea is not to change paradigms, but to get out of them.References
CALVINO, Ítalo. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das letras, 2000.
CORAZZA, Sandra Mara; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. CORAZZA, Sandra Mara. O drama do currículo: pesquisa e vitalismo de criação. In: Anais Encontro Nacional de Pesquisa em Educação da Região Sul, 9. Caxias do sul: UFCS, 2012.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, Gilles. Conversações: 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 2013.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins fontes, 2005.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes. 2009. GALEANO, Eduardo. Séculos de conquista no lixo. Entrevista à BBC. 2012. Disponível em: http://imediata.org/?p=2228. Acesso em: 21 ago. 2019. GALLO, Sílvio. Deleuze e a Educação. 2. Ed. Rio de Janeiro: Autêntica, 2003. GONTIJO, Pedro Ergnaldo. Nos caminhos de uma educação por vir: ressonâncias e deslocamentos em Deleuze. Orientador: Sílvio Gallo. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2008.
HARDT, M.; NEGRI, A. Multidão: guerra e democracia na era do Império. Rio de Janeiro: Record, 2012.
LINS, Daniel. Esquecer não é crime. In: LINS, Daniel (Org.). Nietzsche e Deleuze: intensidade e paixão. Rio de Janeiro, Relume Dumará, 2000.
NEGRI, Antonio. Kairós, Alma Venus, Multitudo: nove lições ensinadas a mim mesmo. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
NIETZSCHE, Friedrich. Segunda consideração intempestiva: da utilidade e desvantagem da história para a vida. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral. São Paulo: Companhia das letras, 2004.
NIETSZCHE, Friedrich. Obras incompletas. Seleção e ensaio de Gérard Lebrum. São Paulo: Editora 34, 2014. ORWELL, George. A revolução dos bichos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007. PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, 2009, p. 277-293. PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferenças no currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 140, 2010, p. 587-604. PELBART, Peter Pal. Deleuze: um pensador intempestivo. In: LINS, Daniel (Org.). Nietzsche e Deleuze: intensidade e paixão. Rio de Janeiro, Relume Dumará, 2000. p. 63-74.
PELBART, Peter Pal. Vida capital: ensaios de biopolítica. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2009.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
SANTOS, Igor Alexandre de Carvalho. Currículo rizomático e formação: “um pouco de possível, senão eu sufoco”. Orientador: Roberto Sidnei Alves Macedo. 2014. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. Editora Autêntica. 2005.
SPINOZA, Benedictus de. Ética. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
ŽIŽEK, Slavoj. Bem Vindo ao Deserto do Real: cinco ensaios sobre o 11 de Setembro e datas relacionadas. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.