PROFESSIONAL EDUCATION UNDER THE CEARÁ MARXIST CRITICISM: HISTORY, POLICIES AND SPECIFICITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p1017-1039

Keywords:

Professional Education, Vocational High School, Integration Professional Training-Labor Market.

Abstract

The scope of this paper is the analysis of Professional Education in Ceará, identifying its principles, guidelines, goals, objectives and examining the relationship between worker-student training and the ongoing project for the strengthening of the State Vocational and Technological Education Schools (EEEPs) in Brazil. The relevance of the debate undertaken here is to broaden the critical understanding of such a project in the education of students and in the socio-economic development of the state of Ceará. The research is theoretical and bibliographical in nature, referenced by classic and contemporary authors who based their reflections in the frame of dialectical historical materialism. There was an effort to highlight the dualism established in formal education, increasingly reinforced by the discourse of professional qualification and employability. As a result, it proved the existence of a business logic guiding the policies aimed at the training of workers, as well as the articulation with the demands of the labor market, factors that point to the fragility of such model.

Author Biographies

Ellen Cristine dos Santos Ribeiro, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista em Coordenação Pedagógica e Gestão Escolar (FA7). Pedagoga (UFC). Professora efetiva da rede municipal de Fortaleza. Pesquisadora-colaboradora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO) da Universidade Estadual do Ceará, junto ao Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE). Membro do Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES).

Thiago Chaves Sabino, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando em Educação pela Universidade federal do Ceará (UFC). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

José Deribaldo Gomes dos Santos, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor adjunto da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC/UECE). Pesquisador do Instituto de estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO/UECE) e do Laboratório de Pesquisa sobre Políticas Sociais do Sertão Central (LAPPS/UECE). Lidera o Grupo de Pesquisa Trabalho, Educação, Estética e Sociedade (GPTREES/UECE). Bolsista de produtividade CNPq.

Betânea Moreira de Moraes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora (2007), mestra (2001) e especialista (1999) em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduação em Psicologia (1994) pela mesma universidade. Professora Adjunta na Universidade Estadual do Ceará (UECE), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e nos cursos de Pedagogia e Psicologia. Professora do Curso de Direito e Psicóloga Técnica do Núcleo de Prática Jurídica na Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Pesquisadora do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO/UECE). Vice-Coordenadora do Núcleo de Psicologia Social e do Trabalho (NUSOL/UECE).

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Published

2020-06-26

Issue

Section

Artigos