“THE STORY THAT HISTORY DOES NOT TELL”: HETEROTOPIES OF A SAMBA-PLOT IN THE CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p634-658

Keywords:

Curriculum, Heterotopias, Lives.

Abstract

Considering curriculum a territory of multiplicities, this article explores the concept of heterotopias by Michel Foucault triggering the samba-plot of Mangueira of 2019. The argument developed here is that the samba-plot of Mangueira makes us think againstspace in the curriculum, necessary for the affirmation of life and for the widening of possibilities in the curricular territories. Thus, the objective of this article is to think about possibilities in a curriculum that go beyond the line of the instituted. Thinking againstspaces, widening the curricular territory so that it fits modes of life considered to be unviable. When we use samba and the parade to think about heterotopias in the curriculum, we find ourselves involved in the politics of subjectivities and in other spaces besides Sapucaí, those in which the parade can unfold into new constructions and (de) continuities.

Author Biographies

Danilo Araujo de Oliveira, UFMG

Doutorando da Linha de Currículos, Culturas e Diferença do Programa de Pós Graduação da FaE/UFMG e membro pesquisador do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas) e do Observatório da Juventude. Bolsista CAPES.

Anderson Ferrari, UFJF

Pós doutor em Educação e cultura visual pela Universidade de Barcelona/Espanha. Doutor em Educação pela Unicamp. Professor na Faculdade de Educação da UFJF. Professor permanente do PPGE/UFJF.

Carla Char, UFMG

Estuda Mestrado Acadêmico em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social - PPGE/FaE/UFMG), com bolsa CAPES. Graduada em Pedagogia com formação complementar em Dança (FaE/Belas Artes - Universidade Federal de Minas Gerais). Membro pesquisadora do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas).

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Published

2021-06-30

Issue

Section

Artigos