UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: A CURRICULAR APPROACH IN INCLUSIVE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p705-728

Keywords:

BNCC, Accessible curriculum, Universal design for learning, Special education, Inclusive education

Abstract

It brings together two researches that worked the curriculum theory in interface with school inclusion. It uses the integrative review methodology, having as its theoretical basis the inclusion paradigm, the narrative curriculum and the universal design for learning (UDL). The question is: how can the three UDL principles contribute to an inclusive approach in Brazilian schools? Methodologically, the analytical treatment of the collected material took place through a UDL inventory, with the aim of bringing the principles of universal design for learning closer to the discussion of the accessible curriculum. The results pointed to a greater narrative, openness and flexibility in the curriculum in the sense of widening the degree of influence of students in the curriculum. This is relevant for the engagement of learners, as it respects the variability of learning neural networks. Research grant #2017/20862-8, São Paulo Research Foundation (FAPESP).

Author Biographies

Elizabete Cristina Costa-Renders, USCS - Universidade São Caetano do Sul

Pós Doutora (2015) e Doutora em Educação (2012) na área de Ensino e Práticas Culturais pela UNICAMP, com tese desenvolvida sobre a educação inclusiva. Trabalha com a formação de professores no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado profissional em Educação) da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2017-atual). É líder do grupo de pesquisa ACESSI (Acessibilidade escolar e inclusão social). Em suas pesquisas, destacam-se temas como: educação inclusiva, formação de professores, desenho universal para a aprendizagem, educação especial, Libras, direitos humanos e epistemologias emergentes.

Maria Aparecida do Nascimento Gonçalves, Universidade Municipla de São Caetano do Sul

Graduada em Pedagogia pelo Cento de Ensino Superior de Juiz de Fora-CES. Possui especialização em Psicopedagogia pela Faculdade Integrada de Jacarepaguá/RJ e em Educação Especial e Inclusiva com Ênfase em Deficiências Múltiplas e Intelectual pelo IBRA. Mestrado profissional em andamento em Educação Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS. Tem experiencia na área da educação, com ênfase na Educação Inclusiva, desenvolvendo trabalho no AEE (Atendimento Educacional Especializado) e CAEE (Centro de Atendimento Educacional Especializado) em todas as modalidades de ensino e larga experiência como professora regente desde a Educação Infantil, Séries Iniciais do Ensino Fundamental e EJA. Orientadora de TCC: Professora/Tutora da EAD - USCS; Professora Auxiliar do Programa de Preparação Pedagógica e Aperfeiçoamento ao Ensino na Graduação da USCS.

Marcela Herrera dos Santos, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Estudante no curso de Pedagogia na Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Atua com pesquisa de iniciação científica (PIBIC) no grupo de estudos ACESSI, desenvolvendo projeto sobre inclusão escolar e a construção do currículo acessível.

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Published

2021-06-30

Issue

Section

Artigos