TEACHING INTERLOCUTIONS ON PHYSICAL EDUCATION CURRICULUM: APPLICABILITY, DEMOCRATIC PREPARATION AND EDUCATIONAL QUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p405-429

Keywords:

Curriculum, School Physical Education, Teacher

Abstract

Theoretical basis: Based on the assumptions of historical dialectical materialism, the curriculum is understood to be a social construct, produced by social agents conditioned to a historical-social context. Problem: Would the curriculum in practice be relevant and appropriate to the needs, in the perception of Physical Education teachers? Objective: To verify the curricular importance for Physical Education classes, considering the educational needs that are expressed and materialized in daily life. Methodology: The application of a semi-structured interview to the 37 Physical Education teachers resulted in the following categories: Curriculum Applicability, Democratic Curriculum Development and Educational Quality. Summary of the study: Democratic curriculum development is effective in practice only when it proposes to consider the cultural and social diversity of the agents involved.

Author Biographies

Anderson Cristian Barreto, Universidade Estadual de Maringá, Paraná

Professor de Educação Física da educação básica.

Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física Escolar-GEEFE/UEM

Pós graduando em Educação - Políticas e Gestão Educacional.

Linhas de interesse e pesquisa: Politicas Educacionais; Formação Docente; Trabalho Docente

Ana Luisa Barbosa Anversa, Universidade Estadual de Maringá, Paraná

Doutora e Mestre em Educação Física

Professora do DEF/UEM

Atuando nas áreas de: Formação profissional , Identidade profissional e Formação Docente em Educação Física

Vânia de Fátima Matias Souza, Universidade Estadual de Maringá, Paraná e Programa de Pós Graduação em Rede em Educação Física UEM e UNESP

Doutora em Educação; Mestre em Educação Física, Pedagoga e Professora de Educação Física.

Professora do DEF/UEM

Atuando nas áreas de: políticas, formação profissional e escola

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Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos