SCHOOL PSYCHOLOGY AND VIRTUAL ETNOGRAPHY: BUILDING TRAINING SPACES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p153-173

Keywords:

School psychology, Virtual ethnography, Vocational education, Continuing education

Abstract

This study discusses the role of school psychologists at Federal Institutes, based on the proposition of virtual spaces, with a view to contributing to the improvement of these professionals. Based on critical school psychology and virtual ethnography, the construction of virtual forums showed reflections by psychologists on practices at Federal Institutes. The survey included 93 participants. The results show that the institutional investment for the performance of the school psychologist is still under construction. Reports indicate that the interventions are characterized by the exclusive emphasis on serving students with academic performance problems or are limited to promoting professional opportunities for students. The virtual spaces contributed to the continuous improvement of these psychologists.

Author Biographies

Ligia Rocha Cavalcante Feitosa, Universidade Federal de Santa Catarina, Lages, Santa Catarina

Professora do curso de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Mestrado e Doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília.

Claisy Maria Marinho-Araujo, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal

Professora do curso de Psicologia da Universidade de Brasília e do Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde da Universidade de Brasília.

Doutorado em Psicologia pela Universidade de Brasília

References

BRAGA, Adriana. Técnica etnográfica aplicada à comunicação online: Uma discussão metodológica. UNIrevista, v. 1, n. 3, 1-11, 2008.

BRAGA, Adriana. Etnografia segundo Christine Hine: Abordagem naturalista para ambientes digitais. Revista E-compós, v. 15, n. 3, p. 1-8, 2012. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/856. Acesso em: 11 jan. 2019.

FEITOSA, Lígia Rocha Cavalcante. Psicologia Escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: Contribuições para a atuação na educação superior. Orientadora: Claisy Maria Marinho-Araujo. 2017. 308 f. Tese (Doutorado em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

FEITOSA, Lígia Rocha Cavalcante; MARINHO-ARAUJO, Claisy Marinho. Psicologia escolar: Que fazer é esse? In: VIANA, Meire; FRANCISCHINI, Rosângela (Orgs.). Psicologia escolar: Que fazer é esse? Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2016, p. 176-186.

GEBERA, Osbaldo. La netnografia: um método de investigación em Internet. Revista Iberoamericana de Educácion, v. 47, n. 2, 134-152, 2008. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/2372 . Acesso em: 20 mar. 2019.

HINE, Christine. Virtual ethnography. London: Sage, 2000.

KOZINETS, Robert. Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.

LANGER, Roy; BECKMAN, Suzanne. Sensitive research topics: Netnography revisited. Qualitive Market Research: an international journal, v. 8, n. 2, p. 189-203, 2005. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/6b60/abffd80e29d0e65c7ccee291b8b31ca1c270.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019.

MANN, Chris; STEWART, Fiona. Internet communication and qualitative research: A handbook for researching online. London: Sage, 2000.

MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. Psicologia escolar: Pesquisa e intervenção. Em Aberto, v. 23, n. 1, p. 15-35, 2010. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2455 . Acesso em: 15 ago. 2019.

MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. Intervenção institucional: Ampliação crítica e política da atuação em psicologia escolar. In: GUZZO, Raquel (Org.). Psicologia escolar: Desafios e bastidores na educação pública. Campinas: Alínea, 2014, p. 153-175.

MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. Inovações em Psicologia Escolar: O Contexto da Educação Superior. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 33, n. 2, p. 199-211, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/estpsi/v33n2/0103-166X-estpsi-33-02-00199.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PREDIGER, Juliana. Interfaces da Psicologia com a Educação Profissional, Científica e Tecnológica: quereres e fazeres. Orientadora: Rosane Azevedo Neves da Silva. 2010. 86 f. (Dissertação de mestrado não publicada) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

PREDIGER, Juliana; SILVA, Rosane Neves. Contribuições à prática do psicólogo na educação profissional. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 34, n. 4, p. 931-939, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932014000400931. Acesso em: 20 out. 2019.

PRIMO, Alex; SMANIOTTO, Ana Reczek. Blogs como espaços de conversação: interações conversacionais na comunidade de blogs insanus. E-compos, v. 1, n. 5, p. 1-21, 2006. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/67. Acesso em: 15 nov. 2019.

VYGOTSKI, Levi Seminovich. Obras Escogidas: Vol. 2. Problemas de Psicología General. Madrid, España: Visor, 1991.

YIN, Robert. Pesquisa qualitativa: Do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos