CURRICULUM AND TECHNOLOGY: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW WITHIN THE DOMAIN OF THE E-CURRICULUM JOURNAL
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p614-635Keywords:
Scientific publications, Teacher training and practice, Digital technologies, the Curriculum, Knowledge building.Abstract
A Systematic Literature Review was carried out to characterize the scientific output provided by the e-Curriculum Journal, resulting from academic research on the Curriculum and technology, which was based on the technique of content analysis. In accordance with the guidelines of the Study Protocol, the SLR included the following: planning and formalization; a bibliographical survey; a meta-analysis of the initial results; a summary of the meta-analysis; and finally a critical analysis of the results. 141 articles were selected from 571 published during the 15-year history of the e-Curriculum. Four analytical categories were identified by the meta-analysis: teacher training and practice with projects; technology and the Curriculum in the school setting; courses, activities and resources; learning and knowledge construction. The main finding was that there is a convergence between teacher training and practice and projects involving technology and the Curriculum in the school setting, which showed the potential value of digital technologies for teacher training. With regard to courses, activities and resources, references to distance learning and hybrid courses are predominant. Learning and knowledge construction by the teacher and students are combined, as the ¨learning¨ teacher creates situations that are suited to the students involved in knowledge construction. It can be concluded that e-Curriculum publications fulfill their social and scientific purpose by encouraging the academic world to be engaged in the creation and democratization of knowledge.References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Tecnologias na educação, formação de educadores e recursividade entre teoria e prática: trajetória do Programa de Pós-Graduação em Educação e Currículo. Revista e-Curriculum, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3165/2095. Acesso em: 13 abr. 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Memorial reflexivo: retratos e tempos vividos entre lugares na academia e na escola. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 1054-1106, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/28912. Acesso em: 25 mar. 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Integração currículo e Tecnologias de Informação e Comunicação: Web currículo e formação de professores. 2019. Tese (Livre-Docência em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2019.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; SILVA, Maria da Graça Moreira. Web currículo: contexto, aprendizado e conhecimento. Apresentação do dossiê temático. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 767-773, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/29684. Acesso em: 25 mar. 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012a. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Web Currículo: Integração de mídias nas escolas com base na investigação com estudo de fatos científicos para o fazer científico. In: RAMAL, Andrea; SANTOS, Edméa (Orgs.). Currículos: teorias e práticas. Rio de Janeiro: LTC, 2012b. p. 121-136.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Currículo e contextos de aprendizagem: integração entre o formal e o não formal por meio de tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1162-1188, maio/out. 2014. Disponível em: http://ken.pucsp.br/curriculum/article/view/20355/15390. Acesso em: 15 mar. 2020.
AMANTE, Lucia. Tecnologias digitais, escola e aprendizagem. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 18, n. 2, p. 235-245, jun./dez. 2011. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2997/1/TecnologiasDigitaisEscolaAprendizagem.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.
BASSO, Maria Aparecida José. Currículo e web 2.0. Argumentos possíveis a uma diferenciação em educação digital. Revista e-Curriculum, v. 4, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3222/2144. Acesso em: 9 mar. 2020.
CAMAS, Nuria Pons Vilardell. Revista e-Curriculum: origem e evolução de um periódico científico eletrônico na área de educação e currículo construído na colaboração pedagógica. Revista e-Curriculum, v. 6, n. 1, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/6636. Acesso em: 25 mar. 2020.
CERNY, Rosely Zen; ALMEIDA, José Nilton; RAMOS, Edla. Formação continuada de professores para a cultura digital. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1331-1347, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/20425. Acesso em: 15 mar. 2020.
CETIC.br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras - TIC Educação 2018. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (ed.). São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://www.cetic.br/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nas-escolas-brasileiras-tic-educacao-2018/. Acesso em: 21 mar. 2020.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.
COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan L. Relationship of knowledge and practice: teacher learning in communities. In: IRAN-NEJAD, Asghar; PEARSON, Paul David (Eds.). Review of research in education. Washington, DC: American Educational Research Association, 1999. p. 249-305. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1167272?read-now=1&seq=57#page_scan_tab_contents. Acesso em: 5 abr. 2020.
CRUZ, Wladia Bessa; NASCIMENTO, Marcio Luis Ferreira; VIANA, Maria Aparecida Pereira. O olhar do professor universitário sobre a autonomia do aluno em ambientes de tecnologias de aprendizagem. Revista e-Curriculum, v. 17, n. 4, p. 1855-1884, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/39116. Acesso em: 9 abr. 2020.
DEWEY, John. Vida e educação. Tradução Anísio Teixeira. 8. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1973.
EVANGELISTA, Gislene Rangel; SALES, Shirlei Rezende. Desajustes contemporâneos: um levantamento bibliográfico sobre currículo e tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 1107-1129, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/23095. Acesso em: 25 mar. 2020.
FIORENTINI, Dario. Quando acadêmicos da universidade e professores da escola básica constituem uma comunidade de prática reflexiva e investigativa. In: FIORENTINI, Dario; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra (Orgs.). Práticas de formação e de pesquisa de professores que ensinam matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2009. v. 1, p. 233-255.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GONÇALVES, Lina Maria. Mudanças nas concepções e ações docentes: processo de integração de computadores portáteis ao currículo. Orientadora: Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida. 2015. 314 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
GOUGH, David; THOMAS, James; OLIVER, Sandy. Clarifying differences between review designs and methods. Systematic Reviews, v. 1, n. 1, p. 28, 2012. Disponível em: https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2046-4053-1-28. Acesso em: 5 mar. 2020.
GUIMARÃES, Luciano Sathler Rosa. O aluno e a sala de aula virtual. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. 2. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. v. 2, p. 126-133.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus, 2003.
KENSKI, Vani Moreira. Gestão e uso das mídias em projetos de educação a distância. Revista e-Curriculum, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/3099/2042. Acesso em: 9 abr. 2020.
KHAN, Kalid S.; KUNZ, Regina; KLEIJNEN, Jos; ANTES, Gerd. Five steps to conducting a systematic review. J R Soc. Med., v. 96, n. 3, p. 118-121, 2003. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/10878304_Five_Steps_to_Conducting_a_Systematic_Review. Acesso em: 5 mar. 2020.
MALAGGI, Vitor; SILVA, Juliano Tonezer; TEIXEIRA, Adriano Canabarro. Apropriação de recursos tecnológicos em conjunto com sistemas didáticos baseados em projetos. Revista e-Curriculum, v. 10, n. 3, p. 110-142, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/6786/4911. Acesso em: 13 abr. 2020.
MARINHO, Simão Pedro. Novas tecnologias e velhos currículos; já é hora de sincronizar. Revista e-Curriculum, v. 2, n. 1, 2006. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3159/2090. Acesso em: 9 abr. 2020.
MUNZLINGER, Elizabete; NARCIZO, Fabricio Batista; QUEIROZ, José Eustáquio Rangel de. Sistematização de revisões bibliográficas em pesquisas da área de IHC. In: Symposium on Human Factors in Computing Systems, 11., 2012, Cuiabá. Proceedings... Cuiabá: UFMT, 2012. p. 51-54.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.
PADILHA, Maria Auxiliadora Soares; ZABALZA, Miguel Angel. Um cenário de integração de tecnologias digitais na educação superior: em busca de uma coreografia didática inovadora. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 837-863, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/28698. Acesso em: 25 mar. 2020.
PERRIER, Gerlane Romão Fonseca. Integração das tecnologias digitais de informação e comunicação em cursos de natureza agrotécnica por meio de metodologias ativas. Orientadora: Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida. 2019. 243 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.
PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. Estratégias de orientação para a prática do professor no contexto da educação a distância. Revista e-Curriculum, v. 4, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3233/0. Acesso em: 16 mar. 2020.
PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; VALENTE, José Armando. A educação a distância possibilitando a formação do professor com base no ciclo da prática pedagógica. In: MORAES, Maria Cândida (Org.). Educação à Distância: Fundamentos e Práticas, Campinas, p. 27-50, 2002.
RAMOS, Edla Maria Faust; FAGUNDES, Léa da Cruz. The learning of cooperation and autonomy: a new paradigm of human resources development. In: IFIP 9.4 Brazil International Conference: Information Technology in Education for Competitiveness Exhibition, 1977, Florianópolis. Anais … Florianópolis: [s.n.], 1997.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo M.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 17-36, jan./abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2269/2185. Acesso em: 15 mar. 2020.
RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de; VALENTE, José Armando. Currículo, narrativas digitais e formação de professores: Experiências da pós-graduação à escola. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 30, n. 1, p. 61-83, 2017. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v30n1/v30n1a04.pdf. Acesso em: 2 abr. 2020.
ROSA, Marlusa Benedetti da; FAGUNDES, Léa da Cruz. Conteúdos, conceituais, procedimentais e atitudinais em tempos de web currículo. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1189-1211, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/20167/15392. Acesso em: 15 mar. 2020.
SANTOS, Flávia Andréa dos; ABRANCHES, Sérgio Paulino. A EAD e o uso cotidiano das tecnologias digitais: Possibilidade para a formação do professor da EJA. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 919-941, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/28393. Acesso em: 2 abr. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000. Disponível em: http://www.ergonomia.ufpr.br/Metodologia/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
TEIXEIRA, Anísio Spinola. Educação e o mundo moderno. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.
TREIN, Daiana; SCHLEMMER, Eliane D. R. Projetos de aprendizagem baseados em problema no contexto da web 2.0: possibilidades para a prática pedagógica. Revista e-Curriculum, v. 4, n. 2, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/3225. Acesso em: 25 abr. 2020.
VALENTE, José Armando. A espiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. Tese (Livre-Docência) – Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, Campinas 2005.
VIOL, Juliana França; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. As práticas do professor que ensina matemática e suas inter-relações com as tecnologias digitais. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1311-1330, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/20312. Acesso em: 15 mar. 2020.
VOSGERAU, Dilmeire Sant Anna Ramos; MILANI, Maisa Lucia Cacita. O currículo em destaque na projeção para a formação inicial do professor de matemática e as tecnologias. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 2, p. 1290-1310, 2014. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/20205/15386. Acesso em: 15 mar. 2020.
ZUIN, Antonio; PESCE, Lucila. Razão Instrumental, emancipação e formação online de educadores. In: SILVA, Marco; PESCE, Lucila; ZUIN, Antônio (Orgs.). Educação online: cenário, formação e questões didático-metodológicas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010. p. 109-136.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.