SHARING CLASSROM EXPERIENCES ONLINE FOR PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN EDUCATION OF FACULTY MEMBERS
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1835-1856Keywords:
Undergraduate program, Professional development in education, Teacher training, Faculty member.Abstract
This study analyzes how the sharing of classroom experiences among faculty members, through the Internet, can enhance their professional development in education and act as a favorable element for the development of the curriculum in undergraduate courses. The grounded theory study comprised the application of open interviews with 32 faculty members. In their speech, they recognized the contribution of sharing experiences to improve their professional development in education. Also, they valued their operability through digital storytelling since the factors, that make this practice comfortable, are respected. Digital narratives enhance professional development in education, influence the personal dimension, and collaborate to achieve the learning objectives from different curricular components present in pedagogical projects of undergraduate programs.References
BAIN, Ken. Lo que hacen lo mejores profesores de universidad. 2. ed. Valência: Universitat de Valencia, 2007. Disponível em: https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/2014/DraSanjurjo/8mas/Ken%20Bain,%20Lo%20que%20hacen%20los%20mejores%20profesores%20de%20universidad.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
CRESWELL, John W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014.
DIAS DE SOUSA, Walêska Dayse Dias de; LONGAREZI, Andrea Maturano. Imitação-criação no processo de formação para o desenvolvimento profissional docente. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10308/6255. Acesso em: 10 mar. 2020.
FEIXAS, Monica. La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, v. 33, p. 31–59, 2004. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=989388. Acesso em: 3 mar. 2020.
GORZONI, Silvia de Paula; DAVIS, Claudia. Conceito de profissionalidade docente nos estudos mais recentes. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1396–1413, 2017.
HACK, Josias Ricardo; RAMOS, Fernando; SANTOS, Arnaldo. Digital Storytelling e formação corporativa: possibilidades para a aprendizagem de adultos. Comunicação & Educação, v. 18, n. 1, p. 15–23, 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/69245. Acesso em: 5 mar. 2020.
HARGREAVES, Andy. Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el profesorado. Madrid: Ediciones Morata, 1998.
HOBOLD, Márcia Souza. Desenvolvimento profissional dos professores: aspectos conceituais e práticos. Praxis Educativa, v. 13, n. 2, p. 425–442, 2018. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10336. Acesso em: 3 mar. 2020.
LOWENTHAL, Patrick R. Online Faculty Development and Storytelling: An Unlikely Solution to Improving Teacher Quality. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, v. 4, n. 3, p. 349–356, 2008. Disponível em: https://jolt.merlot.org/vol4no3/lowenthal_0908.pdf. Acesso em: 15 mar. 2020.
MESQUITA, Diana; FLORES, Maria-Assunção; LIMA, Rui M. Desenvolvimento do currículo no ensino superior: desafios para a docência universitária. Revista Iberoamericana de Educación Superior, v. 9, n. 25, p. 42–61, 2018. Disponível em: https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/277/1077. Acesso em: 20 mar. 2020.
MEYER, Patrícia. Princípios para concepção de um portal para o desenvolvimento profissional da docência na educação superior. Orientadora: Dilmeire Sant’Anna Ramos Vosgerau. 2018. 282 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.
MEYER, Patrícia. et al. O desafio da mobilização institucional na formação docente. Revista Educação. PUCRS. (Online), v. 1, n. 1, p. 250-261, 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27594. Acesso em: 10 abr. 2020.
MEYER, Patrícia; GONÇALVES, Rose Mary; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos. A contribuição do storytelling para a formação continuada de professores universitários. In: TAVARES, José et al. (Org.). Docência no Ensino Superior: experiências no Brasil, Portugal e Espanha. Itapetininga: Edições Hipótese, 2019. p. 273–288. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1MqpZ1SuqRcsyDSisC7sUiBdZtZKkkC4S/view. Acesso em: 20 abr. 2020.
RAMIREZ, Vera Lucia. A docência na Educação Superior e a constituição da professoralidade. Educação, v. 41, n. 1, p. 41–48, 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29600/16845. Acesso em: 10 mar. 2020.
RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Narrativas digitais na educação e na formação de professores: uma revisão sistemática de literatura. Cadernos de Educação, ed. 56, 2017/1, p. 107-130. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/7945. Acesso em: 15 mar. 2020.
ROLDÃO, Maria do Céu. Trabalho colaborativo de professores. Noesis, n. 71, p. 22–29, 2007.
SILVA, José Carlos Pinto Nogueira da. Digital Storytelling em contexto de formação profissional - um estudo de caso. Orientador: Fernando Manuel dos Santos Ramos. 2012. 154 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Multimédia) - Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal, 2012. Disponível em: https://ria.ua.pt/handle/10773/9811. Acesso em: 10 mar. 2020.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de Teoria Fundamentada. 2. ed. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
TAROZZI, Massimiliano. O que é grounded theory? Metodologia de pesquisa e de teoria fundamentada nos dados. Petrópolis: Vozes, 2011.
ZABALZA, Miguel Ángel. La enseñanza universitária. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea Ediciones, 2002.
ZABALZA, Miguel Ángel. Innovación en la Enseñanza Universitaria. Contextos Educativos, 6-7, (2003-2004), 113-136. Disponível em: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/531/495. Acesso em: 4 abr. 2020.
ZABALZA, Miguel Ángel. Competencias docentes del profesorado universitario. 3. ed. Madrid: Narcea Ediciones, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.